Cahuita

25 t/m 27 januari 2012

Costa Rica296 Costa Rica305

25 januari

Vandaag een reisdag van Tortuguero naar Cahuita.  Cahuita ligt aan de Caribische kust richting Panama.

De transfer vanuit Tortuguero was meer een kleine excursie want op het water zagen we weer van alles! Een kaaiman, een krokodil en bij een stukje in de rivier waar we bijna vast kwamen te zitten een prachtige kingfisher (ijsvogel).  Hobbeldebobbel en met heel veel stof van de bussen voor ons gingen we weer met de bus verder naar een restaurant waar we zouden worden opgepikt door de interbus om 13:00 uur….dat werd dus 13:45. Het was erg druk op de weg vandaar de vertraging.  Om 17:00 uur arriveerden we bij ons hotel voor de komende 4 nachten, de Atlantida Lodge in Cahuita. Wat een grote kamer en een bijna net zo grote badkamer met jacuzzi. Die hebben we gebruikt om wat kleding te wassen, waslijntje gespannen en de badkamer is gedecoreerd met onze onderbroeken en sokken.  Het was wel @###$ hot in de kamer, er hing wel een ventilator maar daar moest je recht onderstaan om de verkoeling te voelen. Uiteindelijk viel het ‘s nachts 100% mee met de warmte.

‘s Avonds heerlijk red snapper gegeten onder het genot van reggaeklanken ( Cahuita is een dorp met rasta’s en reggae muziek yeah man!) Restaurantje stond in alle gidsjes als aanrader genoemd…druk was het in ieder geval niet…maar het eten was zeker lekker!

26 januari

Wat heerlijk om gewekt te worden door al die dierengeluiden. Zo jammer dat we niet weten welk geluid bij wie/wat hoort!  ‘s Ochtends vroeg alweer getrakteerd op veel natuurschoon. Heel veel vogels, de een nog mooier dan de ander. Bij het ontbijt (buiten in de openlucht) kolibri’s, die verdomd moeilijk te fotograferen zijn. Toen ik terug ging naar de kamer om de camera te halen (ik had niet verwacht dat er zoveel vogels zouden zijn) zag ik 2 toekans zitten in een boom…..snel,snel de camera….@#@$@# te laat, de vogels waren al gevlogen.

Vandaag stond een wandeling door het nationale park van Cahuita op het programma. Eerst een stukje lopen richting dorp…pufff dat was al afzien zweet, zweet. We zagen al veel vogels en een paar brulapen in de bomen…en we waren nog gewoon in het dorp!!

Nog even een sanitaire stop bij een bar waar we ook een drankje namen…hmm mijn bloedsuiker was wel verdacht hoog, verdorie weer terug naar het hotel om een insulinepen op te halen just in case.  Dat werkt lekker mee voor je humeur…gelukkig was er niets aan de hand. Behalve dat we een half uur extra door de warmte hebben moeten lopen. Humeurtje was gelukkig heel goed de rest van de dag.

Wandeling door het ‘park’ was  zweterig en vermoeiend maar vooral leuk. Wat een prachtige natuur en weer aardig wat dieren gezien. Brulapen, kapucijneraapjes (die waren echt  heel dichtbij!), heel veel wasbeertjes die heel brutaal waren, 4 luiaards, 2 slangen ( dankzij andere mensen die een gids bij zich hadden want die slangen zijn heel klein die zie  je echt niet als je het niet weet), fregat vogels, vlinders en vooral veel gehoord wat we niet gezien hebben. Zweet, zweet..puf warm hoor met onze livingstone outfit…bloesje toch maar een stukje open want nog niet echt veel muggen gezien. ..en daarna ook maar uit gedaan zo dat was wel een stukje frisser maar nog steeds flink warm en zweterig

…Woehah net een grote rode mier op mijn bed!! Wat kruipt er wel niet allemaal rond als we slapen….maar niet aan denken….

Aan het eind van de 8 km lange wandeling wachtte ons een restaurant waar we werden verwelkomd door een vriendelijke Tico (zo worden de Costaricanen genoemd) ‘ Pura vida!’  (dat is hier een soort van groet ). Snel een lunch naar binnen want de bus zou om 2 uur komen….you’re late of eerder veel te vroeg want we hadden pas de volgende bus om 5 over 3, dus 1 uur staan wachten. We kregen gezelschap van drie dames uit Barcelona die ons vertelden hoe het er hier aan toe ging in het verkeer (dat zagen we al aan het verkeer dat langs raasde). Erg voorzichting doen dus als we straks de jeep hebben!

De bus bracht ons voor een paar Colones naar Cahuita waar we helemaal gedesoriënteerd waren. Een geasfalteerde weg…uhh die hadden we vanochtend helemaal niet gezien. Hebben ze die zo snel aangelegd? Gewoon niet goed opgelet vanochtend :-). Weer een lekkere ananas smoothie genomen en met pijnlijke voeten de laatste kilometer afgelegd naar het hotel.

Daar hadden we het ook druk want we zijn van kamer gewisseld. Precies boven het bed waren houtwormen actief en het hele bed lag onder het zaagsel. De nieuwe kamer heeft alleen houtworm in de bedden want daar ligt de hele vloer onder (weer!) mijn bed bezaaid.

Vandaag is  onze wandeldag ..weer terug naar het dorp om te eten. Alle restaurants zijn leeg..waar zijn de touristen? Volgens de serveerster is het nu het hoogseizoen maar het is inderdaad heel rustig. Weer lekker gegeten. Er was ook nog een vuurvliegje dat op onze tafel landde. Zo grappig. Hij gaf groen fluoriscerende licht af als je hem aanraakte

Morgen onze eerste paardrijtocht!!! Maar eerst genieten van een welverdiende nachtrust!

26 januari

Onze eerste paardrijdtocht in CR. Het was geweldig!!! In galop over het strand, zo IMG_6083gaaf.Wat zaten die paarden lekker! Wim zat op Eclips en ik op Nieve. Echt van diehele suffe paarden maar wat reden ze lekker! Over het strand gingen we  de hele tijd in galop. Hiaaaa door de branding nog een sprong over een dode boom…hiaaaa!!!! Ook een heel stuk door de dichtbegroeide jungle (dat ging gelukkig stapvoets).  Lekker genieten van de oerwoud geluiden en genieten van al het natuurschoon. We hebben weer wat aapjes gezien, brulapen en withoofd capucijners (niet de peulvrucht!)

Na een uurtje stopten we om verse kokosnootsap te drinken. Onze gids hadeen grote machete bij zich waarmee hij de kokosnoten uit de boom haalde en opensneed. Lekker!!! HIaaa weer in galop over het strand!!! Weer een stuk door de jungle en terug naar Cahuita. Die paarden reden zo lekker, je zat als een huis en je kon met losse handen draven.

De laatste tien minuten de vaart er in want het begon te regenen….hiaaaa nog harder. Heerlijk!!

Vanmiddag lekker relaxen op de lodge, het reisverslag en foto’s bijwerken want daar heb ik nog niet zo veel tijd ingestoken. Lekker buiten voor het huisje, weer wat brulapen in een boom, vogels die fluiten en voorbijvliegen…..pura vida

27 januari

Costa Rica278

Vandaag bij een luiaard opvangcentrum geweest. Ligt ongeveer 15 km van Cahuita. Heen met de taxi en terug met de bus. Taxi was 10x zo duur! Maar was wel lekker makkelijk vanochtend anders hadden we eerst een half uur naar de bushalte moeten lopen en maar weer afwachten hoe laat de bus zou komen!

Het was weer een leuke dag. Eerst een tochtje met een roeibootje, en er werd voor ons geroeid. Prachtig groen was het. Met het bootje was het heerlijk rustig zo dat je volop kon genieten. We hebben veel dieren gezien, veel verschillende vogels, vleermuizen, basilisken en een luiaard. Na de boottocht gingen we de geredde luiaards bezoeken met een uitleg over hoe het opvangcentrum is ontstaan en uiteraard over de luiaards zelf. Onze gids hield de luiaards ook vast, dat mochten wij helaas niet :-(. Ze zijn zo schattig. Vooral de tweetenige die ziet er super knuffelig uit. Daarna nog naar de ‘baby’ luiaards. Zo lief! Eentje was helemaal oranje! Die hadden ze behandeld met een of ander iets tegen het gif dat in zijn huid zit (van de chemicaliën die ze over de bananenplanten spuiten).

Nog een stukje gewandeld door een klein stukje bos. Iemand had ons gezegd dat we heel veel spinnen zouden zien, de golden orb. En die zagen we zeker! Zo nu en dan liep je doorIMG_6176 het spinnenrag ielk! Ik moest voorop lopen want Wim zag het helemaal niet. Ik bukte om onder een spinnenweb door te lopen…Wim dus niet! Aaahhh die spin was er niet meer, hij zat toch niet ergens op Wim of onder zijn blouse….puff gelukkig zagen we hem weer terugkomen wandelen naar zijn web.

Op de bus iets minder lang moeten wachten dan 2 dagen geleden. Er zat ook een Canadees stel te wachten, die vertelden ons dat ze 2 weken van hun vakantie als vrijwilligers in de opvang werkte.  Wat goed van ze!

In Cahuita aangekomen een lekker ananassapje genuttigd en toen weer rustig aan terug geslenterd naar de lodge waar we een duik in het zwembad hebben genomen. De aapjes hielden ons weer gezelschap in de boomtoppen en er was een heel leger aan bladsnijder mieren actief aan het rand van het zwembad. Wat een vlijtige beestjes.

Koffers straks weer inpakken, want morgen gaan we weer verkassen. Morgen krijgen we de huurauto, dan gaan we eerst onze buurtjes Nico en Viviana bezoeken die hier vorige jaar september zijn gaan wonen en dan door naar Puerto Viejo de Sarapuiqui.