Dobrodošli in Slovenië

Slovenië  5 september t/m 7 september 2015

5 september 2015

Meer dan dobrodošli (welkom) voelden we ons bij aankomst in Ribcev Laz bij het meer van Bohinj, We waren vooral opgelucht dat we er waren. Wat een vreselijke rit hadden we achter de rug van Ulm (Duitsland) naar hier :-(.

In Duitsland nog niets aan de hand. Maar eenmaal in Oostenrijk….vergezeld door regen  van de ene file, in de andere. Wegwerkzaamheden, een auto met pech met als gevolg een kilometers lange file. Daarna een brandende vrachtwagen met als gevolg….een file :-(. Deze hebben we gedeeltelijk vermeden door na een kilometer of 5 een afslag te nemen en via een B-weg te rijden. Over een afstand van 550 km hebben we uiteindelijk 10 uur (!!) gedaan.

Toen nog zoeken naar het appartement. Wat bleek niet alleen het dorpje heet Ribcev Laz, zo ook alle straten in het dorp! Niet dat het er veel zijn, maar toch heel ff zoeken. Met dank aan Wim (ja het mag vermeld worden 🙂 ) want hij had op Google maps gezien dat het voor een v-splitsing lag.

Het is een appartement/kamer aan huis. Vier appartementen en een kamer, in die laatste verblijven wij. Vriendelijk ontvangen door Marjan (een man!) Kamer simpel maar echt super schoon!!

Het was inmiddels droog en dat gaf deze twee burgers weer moed om  en gelijk het dorpje en het beroemde meer van Bohinj te gaan verkennen. Het meer is echt prachtig!!! Super helder water waar de forellen aan het rondzwemmen waren.

Bohinj 8

Over de brug een prachtig kerk, de meest gefotografeerde van Slovenië, wij konden natuurlijk niet achterblijven.

IMG_0340 IMG_0343

Het avondmaal genoten in het restaurant van het hotel Kristal vlak achter het appartement. Gasten van Appartments Malej konden daar voor 10 euro eten. Ja een menu voor 10 euro!! Het was prima. Sloveens wijntje erbij, koffie voor toe en voor 32 euro waren we uit en thuis 🙂

6 september 2015

Wat een prachtig uitzicht vanaf ons balkonnetje!

Bohinj 14

En ja, sneeuw op de bergtoppen!! Het had ‘s nachts gesneeuwd. Zo vertelde Marjan ons bij het ontbijt (speciaal voor ons gemaakt, uiteraard wel tegen betaling) ‘ You can see it from your room’. Really, was ons niet op gevallen. Dus terug op de kamer ff checken. Check √.

Voor vandaag op het programma een wandeling uit het ANWB reisgidsje > Spectaculaire ronde – langs de Mostnica.
Makkelijk te doen en het moet tot een van de mooiste wandeling in het dal van Bohinj behoren. En mooi was het!

Bohinj 24 Bohinj 42 IMG_5401

Afwisselende wandeling. Gestart in het dorpje Stara Fužina, te kneuterig!, het bos in langs de rivier, 2,50 entree betaald voor het nationaal park en daar begon de ‘echte wandeling ‘.

Eerst langs de Mostnicakloof:

‘ Over een afstand van zo’n 2 km heeft de Mostnicakloof zich in de kalksteen uitgesleten. De rotswanden zijn erg steil op de smalste plaatsen in het ravijn is het nauwelijks een meter breed. Soms stroomt de beek wild door de kloof, razend snel maar kristalhelder, op andere plekken kabbelt hij gemoedelijk door de bedding’

Aan het eind over een brug kon je links af weer terug naar het begin van de wandeling of rechts af steil DSC04764omhoog door het bos om naar een waterval Slap (=waterval) Mostnice te gaan.
Het eerste stuk kwamen de stokken weer goed van pas. Dankzij mijn nieuwe camera accessoire B-grip geen last van een slingerende camera. Hiermee kan je je camera bevestigen aan de hengsels van je rugzak. Super handig!!! Wel wat last van het gewicht van de camera die aan het hengsel trekt, maar dat weegt niet op tegen het gemak!

Na het stuk door het bos kwamen we uit op een weidse, groene alpenweide. WAUW!!!  Inmiddels scheen het zonnetje goed en was het een lekker temperatuurtje, zeg maar gerust warm!

Bohinj 34

Zigzaggend door de weide en de schattigste huisjes liepen we door. Aan het eind van de weide een eettentje, daar moest de Slap (waterval) in de buurt zijn. Dat was het ook ware het niet dat wij ipv rechtdoor, nog geen 500 meter,  links af het bos ingingen de gele pijlen volgend.

We hoorden de waterval wel maar waar was ie nou? Daar een groep wandelaars die ons tegemoet kwam. ‘Is that the way to the waterfall’? Uhh not we moesten de kant op waar zij heenliepen, en waar wij dus vandaan kwamen. ‘Follow us’ , zei de aardige Engelse dame.  Daar gingen we door het struikgewas. Te schattig was ze, ze bleef maar omkijken of we nog wel achter haar aan liepen. Zelfs toen ze al vlak voor de waterval stond en we het dus helemaal niet meer konden missen 🙂

Bohinj 44

Yeah! Gevonden 🙂

Bohinj 43

Via het gemakkelijk pad terug naar het eettentje. Bakkie gedaan met verrukkelijke bosbessen strudel (puff we doen al 3 dagen té ongezond 🙁 ) en een geweldig uitzicht!

Zelfde pad weer terug tot aan de brug bij de kloof en via de rechteroever verder. Hier liep je echt vlak langs de rivier en zagen we de ene mooie foto plek na de andere.

Stop, klik klik. Oh wacht dit is ook mooi, klik klik. Selfie maken? Oké!

Na 16 km (!) te hebben gewandeld gingen we op een terrasje genieten van een koud  Sloveens biertje. Zo loop je nog in een hemdje en zo zit je met je t-shirt en een vestje aan.  Het begon ook te regenen. Net op tijd terug dus!

‘s-Avonds heerlijk forel (uit het meer) gegeten in het 2e restaurant dat dit dorpje rijk is.
De eerste dag in Slovenië is ons goed bevallen. Nog 1 te gaan!

Foto’s

7 september 2015

Te mooi voor een moord, volgens Agatha Christie, maar ik  (Isa) heb vandaag een bij vermoord. Alhoewel dat heeft hij zelf gedaan door mij te steken 🙁 .

Vouwfietsjes uitgevouwen voor een heerlijk fietstochtje door het wederom wonderschone landschap. Op advies van Marjan een fietstochtje gedaan van 20 km, grotendeels over fietspaden. Aansluitend ook nog naar het eind van het meer gefietst. Totale afstand 39 km.

De fietstocht begon langs de rivier, dat fietste nog lekker vlak. Erg snel gingen we niet want er moest uiteraard weer gefotografeerd worden :-).
Klein klimmetje en we waren in het schattige dorpje Studor, waar nog veel oude huizen staan en op ouderwetse wijze het hooi gedroogd wordt.

Daar hebben we een tijdje doorgebracht, nog een bakkie genuttigd en daar gingen we weer met onze fietsjes, waar we wel wat bekijks mee hadden. Rustig tempo door het vredige alpenlandschap. Wat mooi!!

Bohinj 71

Nog door een ander dorpje gefietst en toen met 10% (!) naar beneden weer terug naar de rivier. Zoooo dat ging hard!

Bij de rivier was weer een rustig, redelijk vlak fietspad. Er fietste een stel waarvan de man heel charmant in zijn zwembroek op de fiets zat, een soort speedo! OMG!!  Hij had wel een overhemd aan, ha,ha dat zag er echt niet uit!

Na weer een klein klimmetje weer redelijk hard naar beneden. He, er ging iets mijn t-shirt in, dat voelde als een insect. Steek!! Net onder mijn borstbeen. Au dat was zeker een insect. ‘AU, AU, AU…WIM, IK BEN DOOR IETS GESTOKEN!!’  Stop, shirt omhoog en ja hoor daar zat de angel in mijn buik. Wim heeft hem meteen verwijderd dus uiteindelijk viel het erg mee met de pijn. Het brandde een beetje maar lang niet zo pijnlijk als ik verwacht had.

Weer terug in Ribcev Laz langs de linkeroever van het Bohinj meer gefietst. Wat een prachtig meer!! Een aantal tussenstops (afstand heen 7 km) om foto’s te maken en te genieten van dit wonder der natuur.

Bohinj 84

Voor de rest laat ik de foto’s in het album spreken 🙂

‘s-Avonds weer van het touristenmenu genoten voor 10 Euri p.p. in hotel Kristal. Goede afsluiter voor deze 2 fantastische dagen in Slovenië. Jammer dat we hier niet langer zijn, een plek om weer naar terug te keren (niet dat wij dat vaak doen!).

Foto’s

1 gedachte op “Dobrodošli in Slovenië

1. Hi Isa en Wim,

Leuk jullie verhalen weer te lezen. Wij zijn ook in dit gebied geweest en weten hoe prachtig het daar is.