Exmouth _ Ningaloo Reef en Cape Range NP

29 september t/m 1 oktober

Vanuit Exmouth gaan we Ningaloo Reef en Cape Range NP ontdekken.

Het Ningaloo reef is onderdeel van de Ningaloo Coast World Heritage Side, sinds 2011 door UNESCO uitgeroepen tot wereldnatuurerfgoed en wel om de volgende redenen:

• Superlative natural phenomena and areas of exceptional natural beauty
  • Significant natural habitats for the conservation of biological diversity including threatened species.

Exceptioneel mooi is het zeker! Witte schelp stranden met een heldere turquoise zee. Adembenemend!
Biodiversiteit zal er absoluut zijn echter voor ons leken waarschijnlijk niet te zien.

Cape Range NP is een ruig plateau dat tot aan de kust rijkt, met uitgesleten kloven. Hier zijn een aantal korte wandelingen te doen.

‘s Ochtends bij het ontbijt krijgen we gezelschap van de emoes. Is hier wat te eten? Ze zijn indrukwekkend groot en kijken je venijnig aan.

Ze doen echter niets, wat met je armen zwaaien, een schreeuw en ze gaan weer weg.

Gistermiddag hebben we bij het Ningaloo informatiekantoortje, recht tegenover het Caravan Park, informatie ingewonnen over de snorkel- en wandelplekken.

Snorkelen kan je vanaf het strand op een aantal plekken:

• Turquoise Bay:  hier kan je je door de stroming zo’n 100 meter over het koraal laten meevoeren. Op tijd er weer uit voordat je naar open zee afdrijft.
  • Oyster Stack: een hoge concentratie koraal dicht bij de kust, snorkelen kan hier alleen bij vloed. Bij het informatiekantoor in het NP zijn de getijden aangegeven. Voor vandaag weten we dat er van 9:00 tot 11:00 veilig kan worden gesnorkeld.
  • Lakeside Snorkeling: ook hier koraal dicht bij de kust, vanaf een parkeerplaats 500 meter lopen naar het zuiden en daar staan bordjes met aanwijzingen.

Wandelingen zijn er twee die voor ons (2WD) bereikbaar zijn, de Mandu Mandu Walk en Yardie Nature en Gorge Walk.

Exmouth ligt aan de oostkant van het schiereiland waarop Cape Range NP zich bevindt, Ningaloo Reef en de begaanbare wandelingen aan de westkant. Voor Australische begrippen is het een klein stukje rijden vanaf het caravanpark, de entree van het park ligt op zo’n 40 km, het einde op zo’n 100 km.

Voor het betreden van het park betaal je entree, $ 15 per dag of minder als je een pas hebt voor een langere periode waarmee je alle NP in West Australië binnen die periode kunt bezoeken.

We hadden bij het bezoeken van het eerste NP park al een maandpas willen kopen, dit is ons nog niet gelukt daar bij de eerdere twee parken alleen een dagkaart via een machine te verkrijgen was.

Hier is een parkrangster (het is een vrouw) en ja het is het is mogelijk om een pas voor langere periode aan te schaffen. Het bewijs van de entree van Karijini NP hebben we nog en die wordt van de $60 afgehaald voor de maandpas die we aanschaffen.  Check ✔️.

We zijn niet de enige die van de onderwaterwereld willen genieten, de parkeerplek (die niet groot is) staat vol. Langs de weg vinden we een plekje waar we ook kunnen staan.

Het kleine strandje is rotsig, met wat zandstukjes er tussen. Het water is prachtig! Het weer niet echt snorkelweer, er staat een straf windje over het water. De wind maakt het wat fris.

Ik ben blij dat ik de wetsuit bij me heb, anders hou ik het nog geen 5 minuten uit in het water.

Deze eerste snorkelsessie verloopt bij mij goed. Wim geeft het na 5 minuten op omdat er water in zijn masker blijft komen, dit is waarschijnlijk vanwege zijn baard. Het masker sluit alleen goed af als het op de huid aansluit.

Ik snorkel zo’n 15 minuten. Ik zie veel verschillende vissen. Het koraal is niet zo mooi van kleur en ligt nogal verspreid, niet echt een rif.

Het fotograferen met de Go-pro is geen succes, de meeste foto’s zijn niet scherp en helder. Filmen gaat wel goed.

We gaan de rest van de kust ontdekken. Op de eerst volgende plek is het te koud, de wind staat er volop. De kust blijft prachtig!

Next stop, Sandy Bay. Deze baai is oogverblindend mooi!!!  Ook hier wind, er zijn kitesurfers in de weer maar er is wel een beschut plekje te vinden. Dit strand onthouden we, hier kunnen zelfs wij wel een aantal uurtjes vertoeven.

We rijden door tot het eind van de weg, daar is een van de wandelingen bij Yardie Gorge.

In deze kloof staat het hele jaar door water.

We combineren twee wandelingen, totale afstand wel 3 km 🙃.  Het eerste stuk is vlak over een onverhard pad en leidt naar een uitkijkpunt over de kloof. Daarna gaan we over grillige rotsen en zijn er een paar dalingen en klimmetjes over oneffen terrein . Prima te doen.

Leuke korte wandeling om ff wat beweging te krijgen en van de natuur te genieten.

We zetten de terugweg weer in naar het caravanpark. We stoppen bij Turquoise Bay en Lakeside om te kijken hoe die snorkelplekken zijn.

Bij Turquoise Bay staan we bij de Drift Snorkel Area, het is er niet echt aangenaam door de keiharde wind. Om de hoek in de baai is het een stuk aangenamer en krijgen we weer een adembenemend plaatje te zien van een wit strand met een heldere groen/blauwe zee.

Dat je voor het snorkelen bij Lakeside 500 meter naar links moet lopen over het strand lees ik 2 dagen later 😬.Zover zijn wij niet gekomen, van waar we wel waren dachten we ‘hoe kan je hier nou snorkelen’ ?  Deze plek strepen we door als snorkelplek (wellicht onterecht).

De volgende ochtend schieten we geen barst op met de reparatie/vervanging van de voorruit,

Het bedrijf waarvan de 24/7 service zegt dat we daar de ruit kunnen laten fixen laat me barsten. We don’t do business with them (=Maui). Als ik zeg dat er contact is geweest en er een workorder uitstaat, laat ze me nog steeds barsten en herhaalt dat ze geen zaken doen met Maui.

Drie telefoontjes en een uur  later heeft Mark van de 24/7 het geregeld. Hij heeft een adres voor me in Exmouth (op 210 meter van het Caravanpark 🙃) . Daar kunnen ze ook geen barst voor ons doen. Het is een nationale (West Australische) feestdag. ‘Sorry we’re closed, this is a private property (woonhuis naast het bedrijf). Please come back tomorrow’

Ondertussen maken we ons al geen zorgen meer over de ruit, de barst is niet groter geworden en het belemmert het zicht aan de bestuurderskant niet. Waarschijnlijk is het verstandiger om zo door te rijden, hoeven we ook niet ergens een paar dagen te wachten op een nieuwe voorruit.

We gaan morgen wel even langs om advies te vragen en wellicht kan er iets gedaan worden dat de barst niet groter wordt.

Morgen wordt het buigen of barsten….

De rest van de dag verloopt als een doorsnee vakantiedag relaxend op het strand van Turquoise Bay. We doen een keer de drift snorkel. Qua stroming valt het mee, geen angst om kilometers ver de zee in te drijven. Voor snorkelen vinden wij het niet zo leuk, je hebt amper een vis gezien of je drijft alweer 1 meter verder. Tegen de stroom in om het nog eens van nader bij te bekijken lukt niet, daarvoor stroomt het toch te hard.

Later in de middag gaan we in de baai zelf snorkelen, minder koraal toch nog genoeg te zien.

Als we terugflipperen, ik heb de Go Pro al uitgezet want in het zanderige gedeelte zwemmen amper vissen, stuiten we op 2 prachtige grote papegaaivissen.

Dat was een welkom eind van dit snorkel kwartiertje.

Op het strand proberen we ons nog wat op te warmen, uit de wind is het te doen. Het is een uur of half 5 en we hebben het prachtige strand bijna voor ons alleen. Dit zijn voor ons de beste uren om op het strand te zijn, minder mensen, de zon staat lager, mooier licht.

De volgende ochtend vroeg op om als eerste (8:00 uur) bj het ruitschadebedrijf te zijn.
Daar waren we gauw klaar. De barst kan niet gerepareerd worden, bestelling en levering van een nieuwe ruit duurt minimaal 2 dagen.

No worries, we kunnen makkelijk nog 2 weken zo doorrijden, nothing gonna happen.

Ik informeer het verhuurbedrijf hierover, daar vinden ze het prima. Er wordt aan het kantoor in Perth (waar we de camper inleveren) doorgegeven dat unitnr 330 368 (ik ken het inmiddels uit mijn hoofd 🙃) op 16 oktober met een barst in de ruit wordt ingeleverd.

We hebben nog een hele dag voor ons …….

Deze beginnen we actief met een wandeling, de Mandu Mandu Walk. Een rondwandeling van 3 km, volgens het informatiefoldertje een Class 4 wandeling ‘There are steep gradients and rough, uneven surfaces along this trail’

Op de parkeerplaats zien we een Nederlands stel dat we eerder waren tegengekomen in Karijini NP en gisteren bij de benzinepomp in Exmouth, ze stonden bij dezelfde pomp als wij. Bestaat toeval? 🤔

Het eerste deel van de wandeling gaat door de rivierbedding langs de steile, rotsige wanden van de kloof. Daarna begint de Class 4 via een steil oneffen pad klimmen we zo’n 100 meter omhoog. Het laatste stuk klauter ik, met het gewicht van de rugzak en de camera op mijn heupen sta ik wat onstabiel dan is 100 meter heeel hoog als je een misstap maakt.

Boven hebben we een mooi weids uitzicht, we klimmen nog een stukje verder omhoog en en hebben een nog weidser uitzicht de kloof in.  Je ziet de bedding van de rivier door de kloof. In de verte de immer prachtige zee.

De wandeling gaat verder over het oneffen terrein, hier en daar wat moeilijkere dalingen en stijgingen. Goed uitkijken maar het is te doen.

Na ongeveer 1,5 uur staan we weer bij ons huis op wielen.

We gaan de onderwaterwereld bewonderen bij Oyster Stack. We snorkelen ongeveer 20 minuten en pakken onze spullen weer. Hier is het te koud (harde wind) en geen echt strand om te liggen.

20 minuten zuidelijker rijden en we staan op het droomstrand (het is echt zo mooi!) van Sandy Bay.

We lopen een stukje naar rechts en vinden een privestrandje tussen de rotsen wat meer in de luwte. Het is een heerlijk rustige plek. Er gebeurt bar weinig. Er komen wat strandwandelaars voorbij, een paar vliegvissers, we lopen zelf een stukje over het strand, vinden een bizar skelet (?!?!)  en zo is de middag bijna om.

We willen de zonsondergang zien en besluiten om hier te eten. Wim barbecuet de zalm op de buitenbarbecue, ik prepareer de salade in de camper, toch een beetje wildkamperen.

We eten op een van de picknickplekken, de zon gaat onder……….Life is good!