Kookaburra’s en hoge bomen

12 en 13 oktober 2019

Vanuit Busselton rijden we (gezien vanaf Busselton) naar het zuid-oosten naar het domein van de Zuidelijke bossen. Niet zomaar bossen, nee bossen die je doen denken alsof je miljoenen jaren terug gaat in de tijd.
Dit zijn oerbossen met machtige karri, red tingle en marri bomen die alleen in dit ‘kleine’ deel van Australië voorkomen.

Sommige planten stammen uit de tijd dat Australië nog een was met Afrika, India, Antarctica en Zuid Amerika, het supercontinent Gondwana.
Heeft de rest van Australië in de 50 miljoen jaar dat Australië los kwam van Gondwana een grote klimaat verandering ondergaan, in deze regio is dit een stuk minder. Hierdoor zijn een deel van de oude planten en bomen nu nog onderdeel van het landschap.

Onze eindbestemming en overnachtingsplek voor vandaag is Walpole op zo’n 280 km rijden.

Bij Greater Beedelup National Park houden we een tussenstop…en wat voor een.

Het was weer een aangename verrassing!!!

We willen een kleine wandeling doen door het machtige bos naar de Beedelup Falls.Wat een indrukwekkende bomen met hun ‘voetjes’  kleurig bedekt met paarse bloemen. Het is hier lente en er is veel in bloei. Via een hangbrug gaan we de kloof over. Er fladdert wat …. Een Laughing Kookaburra!

Gaaf! Wij dachten dat deze alleen in Oost-Australië voorkomt, ‘s avonds in de vogelgids zie ik dat hij ook in dit ‘kleine’ deel van Australië voorkomt.

We hebben geen oog meer voor de waterval. Klik, klik, klik nog iets dichterbij. Hij vliegt weg en gaat op een fotografische beter plek zitten.

Maak je een foto van mij met de kookaburra? Vraagt Wim, nog niet wetende wat er over een uur gebeurt.

Als we teruglopen richting de camper zien we een wandeling staan naar de Walk Through Tree, een rondwandeling van zo’n 50 minuten.  Nu we er toch zijn ……

De wandeling door het meer dan indrukwekkende bos is geweldig. Er is een kakofonie van vogel geluiden, de vogels zien we niet die vliegen hoog (en het is hoog!) in de bomen.

Op een plek die wat meer open is zien we ze wel druk heen en weer vliegen. Op een tak zit een Kookaburra cool te wezen.  Wim is zo in zijn element 😀.

De walk-through-tree is een karri (eucalyptus) van 75 meter hoog en een diameter van 2,4 meter.

Dit eerste stuk van de wandeling liepen we omhoog, vanaf de walk-through-tree loopt het pad weer terug naar beneden. Dit geeft op de wat openere plekken een mooi blik het oerbos in.

Terug bij de camper, lunchen we aan een picknick tafel met linksboven ons op een tak een kookaburra.  Na zo’n 10 minuten komt hij opeens naar beneden gedoken en pikt het laatste stukje van Wim zijn boterham met pindakaas.

Hij gaat bijdehand op reling zitten. Is hier nog meer te bikken? Ja hoor!!

Er zijn nu heel wat foto’s van Wim met een Kookaburra 😁🙃😃.

We zetten de rit voort, langs de ene nog hogere en imposantere boom dan de andere. Het ruikt er ook heerlijk naar Eucalyptus, helaas overheerst meer dan ons lief is de stinkende afvoer van de ‘gootsteen’. 😤.

Het caravanpark in Walpole ligt beschut tussen de bomen. Mooi!  Het is er druk met grazende kangoeroe’s, er zit een kookaburra op een tak, kra, kra, kra van de Australische raaf , iets minder vals gekraak van de kaketoes….leven genoeg 😀.

De volgende dag staan er nog meer hoge bomen op het programma.

Als eerste gaan we naar de Giant Tingle Tree. Dit is een Red Tingle met een omtrek van 24 meter. Hij is door een combinatie van een brand, vretende insecten en optrekkende schimmels bijna volledig uitgehold. Geschatte leeftijd > 400 jaar!

Als we er naar toe wandelen voelen we ons al nietig met al die woudreuzen om ons heen. De Giant Tingle Tree doet daar nog eens een schepje bovenop.

Nog meer onder de indruk zijn we als op 40 meter hoogte langs de boomtoppen lopen over de Tree Top Walk in de Valley of the Giants.  Ik heb een mooi opvallende rode accessoire bij me die zeer van pas komt  als er zo nu en dan een buitje naar beneden komt.  Zo veel nuttiger dan een gele ballon 😬🙃 .

Weer op vaste grond doen we de Ancient Empire Walk, zo genoemd vanwege de oeroude (als eerder beschreven) planten en bomen.  Ja, zo moet het er uit hebben gezien ten tijden van de dinosauriërs!

We lopen nog een keer hoog en droog (nu geen regen) de Tree Top Walk.

De rest van de middag zitten we de meeste tijd in de camper vanwege de regen.

We rijden naar Sandy Beach waar volgens een medekampeerster die we ‘s ochtends spraken veel wilde bloemen voorkomen, ze sprak er passievol en gedetailleerd over. Die plek moeten we kunnen vinden. ✔️

In de 15 minuten dat het droog is kan ik met mijn geliefde macrolens op de camera mijn hart ophalen!

Gezien het slechte weer dat voor morgen ook nog is voorspeld besluiten we om niet nog een dag hier te blijven maar na onze eindbestemming  Perth te rijden.

De omgeving vraagt om nog een dag, er zijn een aantal leuke wandeling, maar 14 graden en regen vragen daar niet om!