Laatste dag Sintra en eerste dag Sesimbra

Quinta da Regaleira

2 november 2017

Twee dagen geleden stonden we om 16:00 uur voor de deur van Quinta da Regaleira, dan hadden we maar 1 uur gehad om het te bezoeken. Dat was echt niet genoeg geweest!

We zijn er vandaag wel 3,5 uur zoet geweest. Wat was het leuk!
Vanochtend rond half 11 waren we binnen, het was nog heerlijk rustig.
Het ‘paleis’ op de quinta is aan het begin van de 20e eeuw gebouwd. Het mooiste aan de quinta was niet het paleis maar de grote tuin met allerlei eigenaardigheden. Je kon een grot in, er waren excentrieke torentjes, een mystiek aandoende put, kronkelende paadjes door struiken en langs bomen, een kerkje en nog veel meer. Het was een ware ontdekkingstocht.

Het weer was ons ondanks de voorspellingen goed gezind. Wat dreigende wolkjes maar het bleef droog en de zon scheen af en toe. Perfect weer om rond te dolen in zo’n prachtige tuin!

De Quinta was op ong . 10 minuten wandelen van de B&B. Rond half 3 waren we weer terug en hebben we de auto gepakt om nog wat van de omgeving te zien.
Weer een stuk door de Serra de Sintra nu richting de zuid-oostkust.

We kwamen uit bij een prachtig stuk kust, Boca do Inferno. Een ruige kust waar de zee stuk slaat tegen de steile kliffen, en in de loop der tijd kloven en grotten vormden. Het zag er gaaf uit!

Verder gereden langs de kust door de alleraardigste badplaats Cascais, waar we eigenlijk hadden moeten stoppen want daarna was het niet zo’n leuke route. We wilden terug, maar keren op de weg bleek onmogelijk. Ja ,daar kwam eindelijk een afslag. Een stukje over een tolweg, de eerste afslag er weer af en toen duurde het nog erg lang voordat we terug in Cascais waren.
Het was inmiddels gaan regenen en het werd donker. Cascais links laten liggen en via de snelweg terug naar Sintra.

’s Avonds gepland om te gaan eten in het restaurant op 10 passen van de B&B dat twee dagen geleden dicht was. Dat was hij nog steeds toen we om 19:00 voor de deur stonden. Een passant zei dat het om 19:30 open zou gaan.
Tot 19:30 heel wat extra stappen verzet om de tijd vol te maken. Eten was goed maar kon dat van gisteren niet evenaren (wat kan dat wel?!) .

De laatste korte avond in de B&B (om 22:00 ging het licht alweer uit!); morgen naar het tweede en laatste verblijf van deze korte vakantie.

3 november 2017

Zo denken we ons alleen te verplaatsen naar de volgende verblijfplaats, zo heb je nog een onwijs leuke dag die eindigt in een schitterend gelegen appartement!

Het laatste ontbijtje in de B&B smaakte ons weer prima. Laatste keer het uitzicht op het Palacio Nacional, dit keer wat minder goed te zien door de regen die loodrecht naar beneden kwam.

Koffers in de auto, wij tweeën voorin en de Micra was vol. De rit naar Sesimbra was ongeveer een uur, om half 12 zouden we aankomen. Het inchecken was pas om 16:00 uur, we hadden nog wat uurtjes te spenderen.

In Sesimbra eerst naar het appartementencomplex. Check √ gevonden.

Eens kijken in het Capitool reisgidsje wat er zoal in de omgeving te zien is.

Cabo Espichel

Steile rotsen verdwijnen recht in zee bij deze door de wind geteisterde klif waar het land plotseling ophoudt. De Romeinen noemden dit het Promontorium Barbaricum, omdat het een gevaarlijke plek was. Pas op voor sterke windstoten op de rand van de klif.

Wat een pracht plek! Er stond een verlaten kerkje, Santuario de Nossa Senhora do Cabo. De indrukwekkende wolkenlucht gaf het een mooie omlijsting.

Een beetje gewandeld. Met de auto naar de vuurtoren en naar een plek waar dinosaurus pootafdrukken zouden zijn. Dit laatste bleek je alleen middels een wandeling van 6,5 km te kunnen zien. Vandaag niet maar wie weet een van de volgende dagen.

Terug richting Sesimbra waar we het kasteel hebben bezocht. Over de kasteelmuur (wallen) gelopen en genoten van het mooie uitzicht over Sesimbra.

Iets voor 16:00 waren we weer bij het appartementencomplex. Het was ons toch niet helemaal duidelijk waar we moesten zijn. In de e-mail die ik had ontvangen stond blok K, maar daar zat een rechtbank.
Met de eigenaar gebeld en dat was toch de juiste plek, hij zou er over vijf minuten zijn.
De eigenaar (Joao) was erg vriendelijk. Toen ik vroeg naar het uitzicht op de zee, zei hij dat het miniem was. Grapje!! Wat een uitzicht!!! Zo gaaf!

De studio is leuk ingericht met nautische details en is super schoon!! Joao gaf uitleg over de studio, vertelde wat er te zien was in de omgeving en bood ons een flesje witte wijn aan.
Het complex ligt vlak aan het strand. Met de lift naar beneden, naar buiten, een privé trapje af en je staat op een prachtig strand. Vandaag maar niet want het regent en waait behoorlijk sinds half vijf.

Boodschappen gedaan en in het restaurant Isabel 🙂 gegeten. Het was smakelijk.