Niagara Falls

19 en 20 oktober 2016

Zo loop je nog lekker van de falls te genieten in het zonnetje een dag later valt het water niet alleen van de watervallen maar ook constant uit de lucht!

We zijn echt blij dat we er voor gekozen hebben om hier zo snel mogelijk heen te rijden. Zodat we de eerste dag in het zonnetje hebben kunnen genieten van het waterspektakel!

Wel leuk om voor twee dagen in Canada te staan. Het is hier ook echt anders! Not!  De Canadese kant van de falls is veel commerciëler en toeristische dan de Amerikaanse kant, het lijkt wel een mini Las Vegas.

De KOA campground waar we verblijven is nog op 20 minuten rijden met de WEGO bus en dat gaat prima. Een pas gekocht voor 48 uur, voor CAD 12 p.p. dat is ongeveer 8 Euri, schappelijk prijsje.

Eerst de camper geïnstalleerd, wat gegeten en daar gingen we in ons t-shirtje.
Wel een vestje en natuurijk regenjassen mee, want we wilden met de Maiden of the Mist (boot) mee die je vlakbij de watervallen brengt, en daar word je echt wel nat weten we nu 🙂 !
Op de campground scharrelde een te schattige zwarte eekhoorn!

Vlak voor de campground is de 3e halte van de rode lijn, 5 minuten gewacht en in 20 minuten WEGO to Table Rock bij de Horse Shoe Fall. Gaaf!!! Wat een watergeweld. De rivier waarvan het water valt is onwijs breed.

Aan de Canadese kant heb je frontaal zicht op de beide watervallen, de Horse Shoe aan de Canadese kant (dit vanwege de hoefijzer vorm) en de Amerikaanse fall, die volgens mij geen naam heeft.

Beneden zagen we de bootjes al met mensen in roze poncho’s. Het leek niet alsof ze echt heel nat werden. Het leek zo!!!
Langs de kloof gelopen richting de rainbow bridge waarover je naar de US of A kan wandelen en uiteraard weer terug. Die USA kant wilden we ofcourse ook even zien. Het was ook heerlijk lopen in het zonnetje, soms echt te warm.

De Maiden of the Mist is de boot die vanuit de USA vertrekt, al sinds 1848!!! Inmiddels niet meer met dezelfde boot, gelukkig :-). Eerst de kaartjes gekocht, het was 3 uur en we hadden tot kwart voor vijf want dan ging de laatste boot. Een boot elke 15 minuten. Kan je nagaan hoeveel mensen die trip doen! Aan de Canadese kant gaat ook een boot en die is groter en drukker. Niet heel bijzonder dus maar het was wel heel gaaf!!

Maar eerst nog even aan de Amerikaanse kant verder kijken. Aan deze kant was er meer natuur. Ook hier weer een drukte met eekhoorntjes die de wintervoorraad aan het inslaan waren.
Goat Island ligt tussen de twee falls in, daar kon je via bruggen heen lopen. Daar was het alsof je door een klein bos liep met snel stromende watertjes je had niet het idee dat je naar een grote waterval liep.

Wat trouwens ook erg opvallend was, waren de orthodoxe Joden. Is het wel Kosher om er zo uit te zien! 🙂

Oké we waren klaar voor het waterspektakel. Mooie roze regenponcho aan, de all weather camera mee daar konden we het mee gaan vastleggen. OMG wat een watergeweld!! We stonden op het benedendek op de boeg en kregen dus de volle lading water over ons heen. De poncho’s waren niet helemaal 100% waterdicht. Ik had de capuchon ook niet op dus mijn petje en haar waren zeiknat. Mijn zonnebril (die ik daar ook echt nodig had 🙂 ) zat helemaal onder de druppels dus ik zag niets. Op goed gelukt foto’s gemaakt en stukje gefilmd.

De trip duurde ong. een kwartiertje en daar stonden we weer op het vasteland. Brr toch wel koud met nat haar en een blousje met natte kraag. Een beetje opgewarmd in de zon en weer terug gewandeld naar Canada.

De groene lijn van de WEGO twee haltes mee om over te stappen op de rode lijn die ons weer in 20 minuten naar ons mobiele huis bracht.

Dag 2 geen zonnetje meer te bekennen. De Niagara Falls kwam samen met alle andere watervallen in de wereld naar beneden. Regen, regen, regen, regen ….maar binnen bij het Butterfly Conservatory en het Bird Kingdom was het lekker droog en warm.

Met het rode lijntje naar Table Rock, 10 minuten wachten en met de groene lijn naar de Butterfly Conservatory. Bij George Lake hadden we van een man de tip gekregen om dit te bezoeken, hij vond het mooier dan de watervallen. Wij niet! Het was leuk, maar we hebben het wel eens vaker gezien. Er waren wel vlinders die we nog niet eerder hadden gezien.
Eerst even uitvinden hoe ik met de nieuwe camera die fladderaars er goed op kon krijgen. Redelijk gelukt!

1,5 uur later gingen we weer met de groene lijn terug naar Niagara om het Bird Kingdom te bezoeken, maar eerst uitgestapt bij de Whirlpool. We hadden geen idee wat het was.
Nu dus wel 🙂
Hier vormt de Niagara rivier een natuurlijke draaikolk waarmee de stroom van de rivier wordt verlegd. Je kan hier met een kabelbaantje (Aero Car) naar de overkant, het was een open wagen en dat was gisteren wel leuk geweest 🙂 En een leuk weetje is dat dit kabelbaantje ook wel Spanish Aero Car wordt genoemd omdat het 100 (!) jaar geleden door een Spaanse ingenieur is ontworpen .

Een koffie gekocht en onze zelf meegebrachte boterhammen (hoezo Nederlands!) er bij opgepeuzeld en daar kwam het groene lijntje weer om ons nu echt naar de Birds te brengen.

Het was gevestigd in een gebouw dat in het begin van de 20e eeuw een museum was. Eerst wat wetenswaardigheden daarover, dat was wel grappig. De mummie van Ramses I is hier jaren lang tentoongesteld! Dit zonder het te weten.
Er waren twee aviariums waar vogels vrij rond vlogen. Een feestje voor Wim de vogelaar! De eerste met te leuke kleine vogeltjes die druk in de weer waren met het bouwen van nesten.
De tweede met grotere vogels en het was ook een grote ruimte.

Ook hier waren er rare kosher vogels 🙂

Nog even een laatste blik op de falls. Brrr wat koud!! Rennen naar de halte want de rode lijn kwam er net aan. Helaas is hiermee ook Wim zijn paraplu uit zijn rugzak gevallen 🙁

Die zal nog wel gemist worden de komende twee dagen want het blijft regenen. Er zijn ook waarschuwingen voor overstromingen. We weten alleen niet of dat ook in de gebieden is waar wij naar toe gaan want op de TV  hebben ze het over counties waarvan we geen idee hebben waar die precies liggen 🙁 .

Komende twee dagen wordt het weer rijden, rijden, rijden naar Shenandoa NP. Dat moet ook erg mooi zijn in de herfst! Valt toch weer erg tegen die afstanden hier.