Pico Bejenado

Van het achterste balkon van het appartement waar we nu verblijven, hebben we uitzicht op de caldera de Taburiente. Impresionante! Een van de toppen die we goed zien is de Pico Bejenado. Deze top is 1854 meter hoog en is te beklimmen. Een pittige klim!

15 september 2018

Na een niet zo’n goede nacht, het was warm en Wim was mosquitoman (hij is gaan slapen met zo’n elektrische vliegenmepper in de hand. Klets, klets,klets klonk het een paar keer midden in de nacht….een paar muggen minder en voor ons wat slaapminuutjes minder) zijn we vanochtend ‘pas’ om 9:00 uur opgestaan.
We ontbijten op het achterste balkon met uitzicht op de Caldera en maken het plan voor de dag. We hebben nog niets gepland omdat we wilden afwachten hoe het weer zou zijn vandaag. Gisteren was het namelijk nog snikheet, de calima is inmiddels alweer overgewaaid en vandaag weer prima wandelweer.

Vlakbij het appartement gaat de wandeling PR-LP 13.3 naar de Pico Bejenado. Een wandeling van 6,5 km omhoog en hetzelfde aantal weer terug.
In een van de wandelgidsjes die in het appartement liggen staat de wandeling beschreven vanaf een punt hoger. Dat scheelt ons klimmen….denken wij.

Het uitzicht vanaf de top moet overweldigend zijn. …en dat was het!!

Met je hoofd in de wolken!

De wandeling

We rijden conform de aanwijzing omhoog tot het punt waar het asfalt ophoudt. Hobbelen 1,4 km over een onverharde weg verder, komen weer uit op een asfaltweg en parkeren de auto bij een informatiebord van het nationaal park Caldera de Taburiente.
Bij dit informatiebord start de wandeling. Dit blijkt echter nog niet de LP 13.3 te zijn, die bereiken we na zo’n 1200 meter te hebben gelopen. De wegwijzer daar geeft 4600 meter aan tot El Bejenado. Daar hebben we dus minder meters mee gewonnen dan gedacht.
Alhoewel het natuurlijk wel uitmaakt of de meters loodrecht omhoog gaan (of dit ook echt zo is weten we niet) of dat je ze aflegt over een licht stijgend bospad (zoals wij)

De top blijkt via twee kanten te bereiken (dit stond niet in het gidsje)  We kiezen omhoog voor de korte route en gaan terug via de langere route.

Na ong een uur lopen gaan we van het bospad af een steil pad omhoog. Dit duurt zo’n 10 minuten waarna we licht stijgend in alle rust langs de prachtige pijnbomen lopen.  Er ontstaan wolken, we lopen door een licht mistig landschap. Na 5 minuten is het weer weg.
Het contrast van de intens blauwe lucht, de felgroene bomen en zo nu en dan de wolkenflarden er door heen is fantastisch.

Na 1 uur en 45 minuten staan we op het uitkijkpunt el Rodeo. Hier hebben we de eerste blik de caldera in. Er zijn wat wolken, maar zodra die weg zijn (dat kan hier heel snel gaan) is het WAUW!

De wegwijzer geeft aan dat het nog 1600 meter is naar de top. We gaan geleidelijk omhoog maar dat 1600 meter lang, valt toch tegen.
Eenmaal boven ben je dat bijna weer vergeten en denk je dat je naar boven bent gevlogen. Het fantastisch uitzicht maakt je high! 🙂

We rusten een half uurtje uit om weer aan te sterken voor de 6700 meter terugtocht naar de auto.
De 1600 meter terug naar het uitkijkpunt el Rodeo gaan gemakkelijk, als dit de hele weg zo is…..dachten we hoopvol 🙁
Vanaf el Rodeo nemen we een ander pad terug via Roque de los Cuervos. De eerste  kilometer voert langs de caldera en geeft ons mooie uitzichten. We stijgen een stuk, dalen, gaan langs een open stuk langs de Caldera en dan begint het afzien.

We dalen steil via een zigzag pad waar geen eind aan lijkt te komen. Zig, zag, zig, zag, zig, zag, zig, zag. We zien alleen onze voeten en het pad, van de omgeving krijgen we niets mee. Deze is hier ook minder mooi….zig, zag, zig, zag dit zo’n 2 kilometer lang!

Zijn we klaar met zig, zaggen gaan we nog eens een kilometer naar beneden door een niet al te interessant landschap. Of zien we het niet meer omdat de vermoeidheid begint toe te slaan? Onze voeten beginnen pijn te doen, water, daar hadden we toch meer van moeten meenemen, zo nu en dan een slokje…want we hebben geen idee hoe ver het nog is.

We staan weer op het brede bospad….nog 1,5 kilometer. Hier lopen we gelukkig weer makkelijker, het pad gaat geleidelijk naar beneden…en ja daar staat de auto!

Met dank aan runkeeper de feitjes van deze wandeling:
* Afstand: 11.7 kilometer
* Stijging: 838 meter; van de auto naar de top 690 meter (dit was alleen stijgen)
* Duur: 5:54:40, inclusief foto- , geniet- en rustmomenten.