La Palma 2018

Door de Barranco de las Angustias naar de Cascada de Colores

20 september 2018

Onze laatste wandeling op La Isla Bonita gaat door de Barranco de las Angustias (= Kloof der doodsangsten). Doodsangsten?

De Barranco de las Angustias

Ten tijde van de spaanse verovering  van La Palma was er een  oorspronkelijke bewoner, die moedig weerstand bood tegen de indringers; zijn naam:
Tanausu, de leider van Acero (caldera de taburiente).
tanausu en zijn bevolking trokken zich terug in de caldera.
de enige toegang bezorgde de spanjaarden doodsangsten, de twee keer dat ze probeerden de caldera te veroveren werden ze op bloederige wijze verslagen en  teruggedreven.
uiteindelijk wisten de spanjaarden Tanausu op laffe wijze te verslaan.
Ze arrangeerden een ontmoeting om te onderhandelen en  namen hem toen gevangen.

Over de Cumbre Nueva naar fuente Guayirin

19 september 2018

De Cumbre Nueva is de bergketen die de grens vormt tussen het droge, westelijk deel, en het vochtige oostelijke deel van La Palma.  Het fenomeen dat zich hier bijna dagelijks voordoet is de zogenaamde “wolkenwaterval’.
‘s Ochtends kijk je nog naar een strak blauwe hemel. De noord oostelijke passaatwinden doen hun werk en in de loop van de dag vormen zich de wolken die over de kam en de westelijke helling naar beneden stromen en dan in het niet oplossen.
Een prachtig gezicht!

Vandaag hebben we over de kam en met ons hoofd in de wolken gelopen!

Anders dan de naam doet vermoeden (nueva=nieuw) is de Cumbre Nueva ouder dan de aan het zuiden grenzende Cumbre Vieja (=oud).  De naamgeving komt van de bergpassen die de keten kruisen. De bergpas over de Cumbre Vieja was er eerder.

Rondje om de kerk

18 september 2018

Vandaag wandelen we dicht bij huis.  We combineren twee wandelingen tot een langere wandeling,  zoals aangegeven in de gids, en maken er zo een aardig ommetje van.

We kuieren het steile straatje uit waar het appartement aan ligt. Na 2 minuten staan we al stil om te fotograferen. Een oude knoestige, dode cactus overwoekerd met clematis bij een typisch Palmees huis.

Aan het eind van het straatje naar links, dan naar rechts waar de  heerlijk ruikende eucalyptusbomen staan.
We rijden hier dagelijks langs, draaien de raampjes open als ze nog niet open zijn om de heerlijke geur op te vangen.
Nu hebben we de tijd om ze goed te bekijken en op de foto vast te leggen.

Wandeling Pico de la Cruz -Pico de la Nieve en terug

17 september 2018

Pico de la Nieve

De wandeling langs de kraterwand richting Roque de los Muchachos, vonden we buitengewoon mooi. Hier wilden we zeker nog een wandeling doen.
Graag eentje met spectaculaire uitzichten en weinig spectacel qua inspanning en moeilijke begaanbare paden.
De wandeling van Pico de la Cruz naar Pico de la Nieve en weer terug leek aan deze eisen te voldoen.
‘Het begint met een vriendelijke kuitenbijter naar de top van Pico de la Cruz, en gaat daarna zonder al te veel inspanning verder met verbazingwekkende uitzichten tot aan de Pico de la Nieve’

Een dag relaxen

16 september 2018

Na de inspannende wandeling van gisteren herstellen wij de zondag in ere, we maken er een ‘rustdag’ van.

We staan uit ons zelf op, we zijn onze eigen wekker, ontbijten met prachtig uitzicht, doen rustig aan en vertrekken rond 10:30 richting Los Llanos.
Daar bezoeken we als eerste de zondagsmarkt met snuisterijen met veel overjarige hippies en een brandende zon.

Pico Bejenado

Van het achterste balkon van het appartement waar we nu verblijven, hebben we uitzicht op de caldera de Taburiente. Impresionante! Een van de toppen die we goed zien is de Pico Bejenado. Deze top is 1854 meter hoog en is te beklimmen. Een pittige klim!

15 september 2018

Na een niet zo’n goede nacht, het was warm en Wim was mosquitoman (hij is gaan slapen met zo’n elektrische vliegenmepper in de hand. Klets, klets,klets klonk het een paar keer midden in de nacht….een paar muggen minder en voor ons wat slaapminuutjes minder) zijn we vanochtend ‘pas’ om 9:00 uur opgestaan.
We ontbijten op het achterste balkon met uitzicht op de Caldera en maken het plan voor de dag. We hebben nog niets gepland omdat we wilden afwachten hoe het weer zou zijn vandaag. Gisteren was het namelijk nog snikheet, de calima is inmiddels alweer overgewaaid en vandaag weer prima wandelweer.

El Tablado en wandeling Franceses _ Gallegos over de GR-130

El Tablado

12 september 2018

El Tablado is volgens de schrijver van de wandelgids ‘ La Palma ontdek de verborgen schatten’ – die wij met veel plezier gebruiken – het meest authentieke dorp van la palma. Hij schrijft er met liefde en passie over.
Een dorpswandeling kon dan ook niet ontbreken in zijn gids, vandaag beleven wij de door hem beschreven ruwe en authentieke schoonheid van het magniefeke dorp El Tablado.

El Tablado ligt (zoals meer dorpen) afgezonderd. Er gaat vanaf de LP1 (de doorgaande weg) een weg naar toe die eindigt in het dorp. Wil je verder naar een van de naburige dorpen dan wandel je over de GR-130 (hierover morgen meer ) eerst zo’n 300 meter steil naar beneden een kloof in en dan weer steil omhoog!
Het is nu al een afgelegen plek (bereikbaar met de auto) kan je je voorstellen hoe dat vroeger was!

Roque de los Muchachos

10 en 11 september 2018

De hoogste top van La Palma is de Roque de los Muchachos, 2426 meter. Het zijn een drietal omhoogstekende rotsen. Voor de oorspronkelijke bewoners (de Benahoaren) was dit een heilige plek waar jongens proeven ondergingen om hun mannelijkheid te verkijgen. Voldeden ze niet dan werden ze van de Roque de diepte in geworpen!  En het is diep!!

Je staat aan de rand van een van de grootste erosiekraters te wereld, de Caldera de Taburiente, met een doorsnede van bijna 10 km.
Een overweldigend, indrukwekkend landschap!

El pinar de Garafia

9 september 2018

Ondanks dat La Palma een klein eiland is hebben wij bewust gekozen om op drie verschillende plekken te verblijven. La Palma is klein in oppervlakte maar doordat het zo steil is ga je niet even van bijv noord naar zuid om daar een wandeling te doen, daarvoor ben je te lang onderweg.

Ons huis ligt nu in het hoge noorden. La Palma is hier op haar groenst!
Zo bevindt zich op zo’n 15 minuten rijden van ons huis het pijnbos Pinar de Garafia. Een beschermd natuurgebied met oeroude statige pijnbomen.
Het is een overgangsgebied van laurierbos naar pijnbos waardoor de vegetatie afwisselend is.

Llano Negro

7 september 2018

Het is nu 21:00 uur, ik zit op het terras van Casa Rural las Llanadas. De zon is net een half uur onder. De horizon kleurt fel oranje en de lucht wordt donkerder. De eerste sterren verschijnen.
Gisteravond werden we getrakteerd op een fenomenale sterrenhemel,  dat wordt over een uurtje weer genieten!

Hebben we een week lang genoten van casa Atilio…binnen een dag zijn we het vergeten. Het is hier echt fantastisch! Het huis, de locatie, de sterrenhemel, de rust. Om dan toch iets te klagen te hebben…..er staat een frisse wind, nu in de avond zit ik buiten met een vestje en shawl, verder hebben we , omdat het huis op het westen is gericht,  de zon in ons gezicht als we om 19:00 uur dineren op het terras.
Gelukkig nemen we altijd veel te veel mee op vakantie…..de parasol niet voor niets meegenomen 🙂

Eet smakelijk!

Espigon Atravesado en La Tosca

6 september 2018

Het boerengehucht La Tosca met het ‘grootste’ drakenbloedbomenbos ter wereld.

Na gisteren een rustige dag, we hebben St. Cruz bezocht, vandaag weer tijd voor wat intensiever gewandel.
Na het ontbijt op het terras, ga ik me klaar maken voor de wandeling.  Als ik na 15 minuten weer buiten komt, regent het.
Dat hadden we niet afgesproken!  Ach ja misschien wel beter dan in de brandende zon te wandelen,  alhoewel we de zon in het dichte bos van Los Tilos sowieso niet veel zullen zien.

Vandaag doen we een wandeling dieper het laurierbos in naar het uitkijkpunt Espigon Atravesado. Volgens zowel de wandelgids als de ANWB gids een wandeling van 4 km, runkeeper geeft, als we klaar zijn met de wandeling, 7,22 km aan.
Nu hebben we wel iets verder gelopen dan de officiele wandeling maar een verschil van 3 km….?!?!?

Playa Nogales en rondwandeling kloof La Galga

4 september 2018

Playa Nogales

Playa Nogales is het mooiste strand van La Palma, een zwart lavastrand gelegen aan de voet van een steile helling.  Het is bereikbaar via een in de rotsen uitgehouwen pad. Heen wandel je in 10 minuten comfortabel naar beneden, het is ongeveer 100 meter dalen.  Terug dan uiteraard  100 meter stijgen, ietsje minder comfortabel maar prima te doen en een goede warming-up voor onze wandeling in de middag.

Naar beneden wandelend hebben we een mooi uitzicht over de grillige kust, de lava rotsen hebben verschillende tinten en er groeien planten die daar mooi mee contrasteren.

Los Tilos en La Fajana

3 September 2018

Waterval los Tilos

Het laurierbos Los Tilos is het meest natte gebied van de Canarische archipel. Dat komt door de passaatwinden, die bereiken na een lange reis het noordoosten van La Palma, worden langs de steile hellingen omhoog gestuwd en koelen af. Er vormen zich fijne druppels water, die als mist door de boomtoppen zweeft. In 1983 is Los Tilos door de UNESCO tot biosfeerreservaat verklaard.

Familiedag en de eerste wandeling

We zijn hier net twee dagen en het voelt alsof we hier al veel langer zijn. Wat een rust, heerlijk!!

Ons verblijf voor de eerste week is Casa Atilio, gelegen in het Noord-Oosten van La Palma. Na dag 1 noemen we het al thuis 🙂

De verkenning van  dit deel van La Isla Bonita is gestart!