Camino de las fuentes

28 augustus 2017

De wandeling in het zuidoosten van La Palma met de volgende beschrijving:

'De wandeling start met een pittige stijging, waarna het pad voor Palmese begrippen HORIZONTAAL verder slingert langs een aantal bronnen'

leek ons een mooie afsluitende wandeling. We voelden ons zeer aangetrokken door het woord 'horizontaal', dat dit überhaupt mogelijk is op dit steile eiland!

Charco Azul

27 augustus 2017

Charco Azul, de blauwe plas, is een door de oceaan gebeeldhouwd zwembekken in het noord-oosten van La Palma.

Het water in dit natuurlijk zwembad is kristalhelder en azuurblauw, vandaar de naam Charco Azul.

In dit deel van La Palma is de oceaan behoorlijk wild, onstuimige golven slaan stuk tegen de rotskust.
Zwemmen in de oceaan is hier riskant, ik zou het je niet aanraden.

Zwem je toch graag in zoutwater dan is het heerlijk veilig zwemmen in dit natuurlijk, prachtig gelegen, zwembad.

Rondwandeling Las Tricias

26 augustus 2017

Las Tricias ligt in het noordwesten van La Palma. Hier worden de hellingen omarmd door de vochtige lucht uit het noorden en de brandende zon van het westen. Vocht en zon zorgen ervoor dat dit een bloemrijke streek is, het hele jaar door staat er wel iets in de bloei. Bij Las Tricias hebben we een super leuke, maar wel wat verhitte, rondwandeling gedaan door een schattig kneuterig landschap. Prachtige drago’s, oa de grootste op La Palma, kabouterhuisjes, een goed begaanbaar pad, en langs de kloof en de grotten van Buracas.
Hier hebben de oorspronkelijk bewoners van La Palma, de Benoaharitis, gewoond. Ze hebben spiralen en cirkels in het zachte steen gekrast.

Een dagje struinen door Los Llanos de Aridane

25 augustus 2017

Na gisteren een dagje zwembad voor ons, Guy en Jolanda hadden een motor gehuurd om het bochtige parcours van La Palma te ontdekken, trokken we er met zijn allen weer op uit. Een bezoek aan het stadje Los Llanos de Aridane, kort Los Llanos, stond op het programma.
Daar gingen we weer eerst over de LP207 omhoog naar Fuencaliente, links af de LP2 op en een uurtje later waren we in Los LLanos.

Het is hier echt steil!

23 augustus 2017

Al rijdend hebben we al ervaren hoe steil het hier kan zijn, lopend nu ook. Het was afzien!!
Het was ook betoverend mooi in het sprookjesbos bij La Zarza!

Deze wandeling komt uit het wandelgidsje. Gemarkeerd als top 10 wandeling, niet te lang en te zwaar (als je de juiste route loopt!).

Om 8:30 vertrokken we voor de 70 km lange rit naar het startpunt van de wandeling. Over 70 km doe je hier 2 uur!
De wandeling was gemarkeerd als PR-LP 9.2. Met de bewegwijzering en de eerste aanwijzingen uit het gidsje liepen we goed naar het startpunt, de donkere kloof in. Wauw wat mooi, wat een stilte!

Lekker koel, de zon kan niet door het dichtbegroeide bos komen.

Een dol-fijne dag

22 augustus 2017

Na een rustig ochtendje in het hotel, gingen we weer slinger de slang en hierdoor al een beetje misselijk richting Puerto de Tazacorte. Om 14:45 moesten we precent zijn voor de 2,5 uur durende boottocht. Met een kleine detour, kwamen we stipt op de afgesproken tijd aan. Niet te druk op de boot gelukkig. Rustig voeren we het haventje uit. Deze rust duurde niet lang, zowel Jolanda als ik bleven naar de horizon staren om niet te misselijk te worden 🙁

Caldera de Taburiente

21 augustus 2017

De Caldera de Taburiente ligt in het centrum van La Palma. Het is een rotsboog van 9 km doorsnede met basaltwanden die 1500 meter de diepte in gaan. Sinds 1954 of 1981 (de
reisgidsjes noemen allebei een ander jaartal??!) is dit gebied een nationaal park, ik gok zelf dat 1981 het juiste jaar is.
Eergisteren waren we al op het hoogste punt van de kraterrand, De Roque de Los Muchachos, vandaag het park verder ontdekt.

Read more...

Er is er een jarig hoera, hoera dat kun je wel zien dat is het meisje van 46!

20 augustus 2017

Ja, het gaat vanzelf, zo ga je slapen en zo ben je weer iets dichter bij de 50. 45 klonk toch beter dan 46, ach waar maakt dit meisje zich ook druk om 🙂 Voor het ontbijt kreeg ik al 3 mooie tekeningen van Faye en Joey. Tijdens het ontbijt ook nog eens een mooie leren portemonnee. Gracias!
Wim vindt zich zelf al het kado, wat wil ik nog meer 🙂 ! Voor vandaag op het programma de (overjarige) hippiemarkt in Los Llanos. In het reisgidsje ‘La Palma- ontdek de verborgen schatten’ stond dit vermeld en dat leek me wel leuk. Dan konden we ’s middags lunchen in Puerto de Tazacorte en het boottocht voor van de week boeken. De weg naar Los Llanos kan Wim al bijna met zijn ogen dicht rijden. Veel doorgaande wegen zijn er hier niet, wordt ook zeker niet de laatste keer dat we er op rijden.

De eerste 'echte' rondrit

19 augustus 2017

We vroegen ons af waar La Palma de tweede bijnaam la Isla bonita (het mooie eiland omdat het zo groen is) aan te danken heeft. We hebben nu al een beetje een idee.
Na vandaag hebben we wel geconcludeerd dat om 11 uur vertrekken om wat aan de andere kant (en dat is in km’s niet echt ver) van het eiland te gaan doen echt te laat is. De huurauto was nog olijfbruin van kleur vanochtend, ’s avonds toen we terugkwamen beige/bruin van het stof! Wederom een deel van een ANWB rondrit gedaan. Eerste stuk hetzelfde al gisterenmiddag. Vanaf Los Llanos was het nieuw en verbazingwekkend groen. Door 2 tunnels en we waren aan de oostkant van La Palma. Ook hier was het groener. Bij het uitkijkpunt ‘mirador de la concepcion’ hadden we een prachtig uitzicht over Santa Cruz.
Santa Cruz lieten we voor vandaag rechts liggen. We gingen richting het kerkje ‘ Real Santuario de N.S. de las Nieves’. Een bedevaartsoord, de kerk van de beschermheilige van La Palma. Schattig kerkje, waar het een Spaanse drukte van jewelste was. Er was waarschijnlijk een bruiloft gezien de mooi geklede mensen. In het gidsje had ik gelezen dan het restaurant bij het pleintje een aanrader was. Dat was het zeker. Lekkerrrrrrr!!!!

Verdere ontdekking van La Palma

18 augustus 2017

In de  ochtend met zijn allen weggeweest. Een verkorte versie van een rondrit uit het ANWB reisgidsje.
Eerst naar de zoutpannen, die zijn lekker dichtbij. Vandaag waren er mannetjes aan het werk, altijd leuk voor op de foto.
Familiefoto mocht natuurijk ook niet ontbreken. Op 2/3 van het rondje gestopt bij de San Antonio Vulkaan. Hier kon je langs de kraterwand naar een uitkijkpunt lopen. Het was toch wel weer erg warm!!
Al lopend moet je niet op je camera kijken want AU die lavasteen is toch wel erg hard als je er met je blote teen tegen aanloopt. Het was er ook heerlijk stoffig, witte schoenen zou ik je hier niet aanraden.
De 5 euro entreegeld per volwassen waren het waard. Je zag goed de krater en we hadden een mooi uitzicht over de omgeving, in de diepte ons hotel.
Read more...

De heenreis en de eerste dag

16 en 17 augustus

Met ons regulier taxibedrijf Van Iterson BV zijn we naar Schiphol gebracht. Stipt op de afgesproken tijd stonden ze voor de deur. Wat een service weer!
Het bericht dat de vlucht 1,5 uur vertraagd was kwam helaas wat minder op tijd, we waren al onderweg. Ach ja dan maar rustiger aan op Schiphol en mochten er rijen staan voor de security dan hadden we de tijd. Wij hadden geen rij, de mensen na ons waarschijnlijk wel. Onze check duurde ong 20 minuten.

Eerst ik, ‘bionic women’, met al die apparaten op mijn lijf. Fouilleren was niet genoeg, ik moest mee achter het gordijntje en de pod (insulinepomp) en sensor laten zien. Oké, check. Dat was goed.
Toen was mij koffertje met alle apparatuur aan de beurt. Ze controleren nu echt goed. Mocht je elektronisch apparaten bij je hebben, haal ze dan allemaal uit je handbagage anders moet dat alsnog, ook als het al door de scanner is geweest. Check, mijn bagage was ook oké.
Toen die van Wim, zijn rugzak vol met dronespullen. Ook die mochten na de extra controle ook door.