Sintra dag 1 en 2

29 oktober 2017

Als je al om 7 uur wakker bent en het ontbijt pas vanaf 9 uur is in de bed and breakfast kan je maar beter de tijd nuttig besteden. Reisverslag tijd!

Taxibedrijf Rod en Abs B.V. stond op de afgesproken tijd voor de deur. Met een lekker ruime auto zodat al onze bagage, ja je hebt veel nodig voor 10 dagen :-), mee kon.   Lekker rustig op de weg, zo zouden we lekker op tijd zijn. ‘Rod je moet er hier af’ …oh nee toch niet 🙂 Kleine detour dankzij Wim, maar nog steeds ruim op tijd op Schiphol. Bagage uit de auto. ‘He, waar is het tasje met de boterhammen? ‘ In ieder geval niet in de auto. Ach ja dat is het minst erge wat je kan vergeten. Alhoewel ik daarna de hele tijd zin had in een boterham met pindakaas.
Op schiphol ook lekker rustig. We hadden nog tijd om een bakkie te doen samen met het taxibedrijf. Helaas geen boterham met pindakaas bij de koffie.

De securitycheck ging ook verbazingwekkend snel. Wim had zijn Dronespullen niet uit de tas gehaald en kon na de check zo zijn rugzak pakken. Geen extra controle.

De vlucht met Vueling was een beetje krap, hoeveel sardientjes kan je voor weinig geld in een vliegtuig stoppen? In de rugleuning van de stoel voor je geen zakje om spulletjes in te doen en als er een langer iemand achter je zit dan voel je de hele vlucht knieën in je rug prikken. Hij zal er zelf wel meer last van gehad hebben dan ik. Vlucht zelf verliep rustig…..3 uur laten waren we in Lisboa een uur vroeger en een seizoen  terug. Het zonnetje en 25 graden verwelkomde ons!

Bij de autoverhuurbalie duurde het iets langer omdat de dame ons een extra verzekering probeerden aan te smeren. Ik had de voorwaarden van rentalcars niet meer doorgelezen, dat moest ik daar nog doen. Nee hoor die extra verzekeringen was helemaal niet nodig ook de banden, ruiten en de diefstal vielen onder volledige dekking van rentalcars.
Tip lees de voorwaarden van te voren goed door!

Carmen loosde ons prima door het verkeer. Een half uurtje later reden we al door het pittoreske Sintra op zoek naar Bed and Breakfast Villa Mira Longa. Het ligt precies na een haarspeldbocht omhoog dus eerst er langs gereden, stukje terug. Check √

Wat een schattig huis!

Het ligt op een mooie centrale plek. Vlak naast het wandelpad omhoog naar het Moors kasteel en Palacio de Pena.

Onze kamer is ietwat klein voor al onze spullen. Een beetje behelpen maar dat haalt je creativiteit en praktische vaardigheden weer naar boven.
Vanaf het terras uitzicht op het Palacio Nacional en met 2 stappen stonden we in een van de pittoreske met kleine kinderhoofdjes geplaveide straatjes van het historisch centrum.

Eerst op zoek naar een restaurant. Ik had nog wat gegeten in het vliegtuig, voor de vegetariërs onder ons was het honger lijden. Alle snacks zonder vlees waren al verkocht.
Een restaurantje gevonden die ik niemand zou aanraden. Van het eerste broodje tonijn was de tonijn nog koud. We kregen een nieuwe, deze was warm  maar lekker was anders.

Wel een goede bodem om daarna de eerste verkenning van Sintra te doen. We hebben al aardig wat gelopen en gezien.

Eerst naar el palacio nacional met zijn typische schoorstenen. De zon ging bijna onder dat gaf mooi licht.

In het donker richting station gelopen om alvast te weten hoe ver het is en hoe laat de treinen naar Lissabon vertrekken. Al een eerste souveniertje gekocht.

Nog een bakkie koffie gedronken en in het donker weer terug naar de B&B. Waar de nacht lang duurt als je om half 10 gaat slapen en het ontbijt pas om 9 uur wordt geserveerd.

30 oktober 2017

Het ontbijt was wel prima! Buiten op het terras ontbeten, wat toch kouder was dan gedacht.

Prima bodem voor al het gewandel dat op het programma stond.

Vandaag was ik de vrouw met de vele riemen. Ik had een jurkje aan gedaan met een elastieke riem met vlinder als leuk detail. Dat stond minder leuk toen de riem voor de fotocamera en de riempjes van de rugzakken er bij kwamen. Het leuke detail maar af gedaan 🙂

Het begin van het wandelpad is de voordeur uit, hek open, dan staan we gelijk op de straat, goed kijken of er geen auto’s aankomen dan snel de weg over…en het wandelen kon beginnen.

De wandeling ging eerst geleidelijk omhoog door een prachtig aangelegde tuin, met trappetjes, prieeltjes en een mooi huis met koffietentje. Daarna door een mooi bos, waar het wat steiler omhoog ging. Langs steile rotsen waar wandklimmers actief waren.
Links zagen we het Moorse kasteel, een paar foto’s en we lieten het ook links liggen want het Palacio da Pena was het einddoel van de wandeling.

Daar aangekomen waren we nog niet uitgewandeld, het paleis ligt op de hoogste top van de Serra de Sintra omringd door een prachtige tuin. Nou ja tuin, zeg maar gerust een heel bos!

Het was er heerlijk wandelen, wat een mooie bomen. Eerst naar het hoogste punt Cruz Alta (529 m) gelopen.
Dat viel wat tegen. Een klein stuk met rotsen en op elke rots een toerist 🙁 .

Via een tussendoor paadje teruggelopen naar de route naar het Paleis.. Dit met een kleine omweg maar dat bracht ons wel op een punt waar we een prachtig uitzicht hadden en zoals eerder al geschreven het was heel mooi in het bos. Sprookjesachtig!

Net zoals het paleis. Wat mooi!!! Verschillende kleuren, torentjes, poortjes en dan die knalblauwe lucht. Wauw!

Het paleis is een mengeling van verschillende bouwstijlen: gotiek, barok, manuelstijl, renaissance en Moors. Het werd in de 19e eeuw gebouwd in opdracht van Ferdinand van Saksen-Coburg-Gotha de echtgenoot van de koningin Maria II.

Minder waren de vele toeristen die er liepen.  Het is dan altijd een hele uitdaging om te fotograferen. Wil je op een afstandje een foto maken van een poortje, bedenkt iemand dat hij precies daar een tegeltje van dichtbij wil fotograferen.

Maak ik een foto van Wim, loopt er een vrouw voorbij en gaat precies voor hem stil staan.

Toch hebben we een aantal mooie plaatjes weten te schieten 🙂

Het paleis van binnen bekijken was schuifel de schuifel in de toeristenrij. Niet zo handig om 2 uur ‘s middags, zo ongeveer het drukst van de dag. Het was mooi maar dan liever in ons eigen tempo.

Het was weer tijd voor de wandeling terug. Eerst weer een stuk door het mooie park en via hetzelfde wandelpad als vanochtend weer terug naar beneden.

Doorgelopen naar Quinta da Regaleira die was echter nog maar een uur open toen we voor de ingang stonden. Dat vonden we zonde dan komen we een andere dag wel terug.

Naar het centrum van Sintra gelopen en daar op een terrasje een biertje gedronken.

Even opfrissen in de B&B en op nog geen 50 meter er vandaan heerlijk gegeten.

Het werd niet laat in Villa Mira Longa. Zzzzzzzz

2 gedachten over “Sintra dag 1 en 2

1. Hola amigos,
    estaba un placer para llevar vosotros.
    Volgende keer heb ik liever Carmen naast mij 😂. Heb je al Bacalao gegeten hahaha.