Tofino

16 en 17 juni 2011

Vandaag (16 juni) weer wat Wildlife gezien!!!

Op de weg van Port Alberni naar Tofino stopten we even voor een sanitaire stop en een bakkie koffie. We zaten voorin de camper, achter het stuur, we waren wat aan het kletsen ik zat aan de passagierskant (waar de co-piloot hoort te zitten) en keek naar Wim en gelijk ook in de linker buitenspiegel…ik zag wat zwarts bewegen op de weg. Het duurde even voordat het tot me doordrong, er stak een zwarte beer de weg over vlak achter onze camper. ‘Een beer, kijk door de ruit… uhh ik bedoel ik zie hem in de spiegel’. Wim stapte uit (hij durft!) maar geen beer meer op de weg. Zo onverwachts weer. We hadden het er nog over of in dat deel waar we reden ook beren zouden zijn…JA dus!!

De weg vervolgd naar Tofino en nu we er op be(er)rekend waren, geen beren te zien natuurlijk.

In het Pacific Rim Prov. Park, hebben we een korte wandeling gemaakt door een regenwoud (!) Erg indrukwekkend. In dit oeroude regenwoud groeien honderden jaren oude red cedars en dennebomen. De smalle loopbrug (aangelegd van hout) kronkelt door het woud en leidt langs gigantische boomstronken met breed uitwaaierende wortelstelsels en half verrotte cedars waaraan weer nieuwe loten ontspruiten. De kraaien waren erg veel herrie aan het maken, maar dat gaf het wel iets mysterieus.

Er waren 2 wandelingen maar we hebben er maar 1 kunnen lopen omdat 1 niet begaanbaar was vanwege de schade na een storm.

In Tofino aangekomen zijn we naar de haven gegaan om……een rondvlucht met een watervliegtuig te boeken. Wim wilde dit zo graag doen. We konden om 2:30 terecht voor een rondvlucht van 20 minuten.

Wat gaaf!!!! Allemaal eilandjes voor de kust, met mooie witte stranden, baaitjes en een prachtige tropische aandoende zee. Het kost wel wat maar het is wel heel erg gaaf om het land en de zee van boven te zien.

Oh ja..bijna alweer vergeten. Vlak voor dat we aan boord van het vliegtuigje gingen zagen we 2 zeearenden. Ze zaten op het dak van een huis aan de haven (dit dankzij de piloot die ons erop wees).

Weer aan land hebben we maar weer een boottocht geboekt. Morgenochtend 8 uur  bearwatching vanaf een boot.! Dit kan je doen bij laag tij. De beren gaan dan aan het strand krabben zoeken en zijn dan (hopelijk) vanaf een boot te zien. Dit seizoen hebben ze bij elke tocht nog beren gezien, dus 100% beergarantie.

Zo nu nog een campground vinden, dat ging vrij makkelijk. Deze ligt aan het strand!! En is behoorlijk populair want er waren niet veel vrije plekken meer, maar er was nog plaats in de herberg voor 2 nachten 😉

Nog even over het stand gewandeld waar Wim de vogelaar zijn hart weer kon ophalen. Er waren 2 roofvogels (we weten niet welke soort, we denken een arend) die op elkaar aan het invliegen waren (of misschien was het wel gewoon spelen), gaaf om te zien!

Net gedoucht, dat viel tegen. De douches zijn half open dus je staat eigenlijk gewoon buiten te douchen. Dat is met een buitentemperatuur van 30 graden wel lekker…maar dat is het hier bij lange na niet. Brrrrr De douche werd wel warm maar ik kreeg het echt niet warm. Met 1 dollar kon je 2 minuten douchen, nou dat was wel lang genoeg!! Gauw afdrogen en kleren weer aan.

Zo, nu weer even naar het strand om te kijken naar de zonsondergang…….morgen weer vroeg op. Bears here we come!!!

Vrijdag 17 juni 2011

We zijn net terug van de bearwatch. Ik maak even gebruik van het internet bij het boekingskantoortje/winkel/coffeebar.

We hebben zoveel beren gezien, ik ben de tel kwijt geraakt maar het moeten er minstens 10 zijn geweest! Het was zo gaaf!!!!

Het hele verhaal komt nog, maar dit moest ik alvast even kwijt…..

8 uur later…………

Zo, het is weer avond net gedoucht, koffie op dus ik ben weer helemaal fris om de ervaringen van vandaag op papier uhhhh op de macbook (en later op het internet) te zetten.

Het is weer ‘we’ll smoke them out’ tijd (kampvuurtjes maken is erg populair op de campings). Ja, ik weet weer zeker dat ik op een camping in Canada zit 😉

Weet je wat je in Canada nog meer hebt….BEREN!! De boottocht van vanochtend was geweldig.

We gingen op een zodiac ipv op een dichte boot, maar dat was eigenlijk veel beter want zo kon je de beren veel beter zien en fotograferen.

Eerst ons zelf gehesen in zo’n mooi oranje (overlevings)overall. De fransman die een foto canada1144.jpgvan ons ging maken vroeg ‘shall I take you?’ hahahahahaha.

We waren met zijn zevenen op de boot, dus ruimte genoeg. De overall ziet er niet uit, maar zorgt wel dat je lekker warm blijft.

Na ongeveer 10 minuutjes werd de boot stil gezet om naar een zeearend canada1153.jpgte kijken. De boot kon naast heel hard ook heel rustig, bijna geluidloos, varen. We konden de zeearend dus heel dicht naderen. Zo, ook de beren die we straks nog zouden zien.

We hebben er echt veel gezien. Ik ben de tel kwijtgeraakt maar het waren er zeker 10. Een aantal alleen, een moeder met een jong (niet zo heel klein meer) en ook nog een kleintje helemaal alleen. Ook dit kleintje wist al dat onder de stenen lekkers (krabben) te halen was. Het was zo schattig, hij wilde veel grotere stenen omduwen dan wat hij aankon.

Één beer werd ook nog weggejaagd door een ander. Je zag de wegjager (een best wel grote beer) aankomen, snuit in de lucht Snuf,snuf ik ruik een ander beer en hij wist de andere heel snel te vinden. De weggejaagde had heel snel door dat er een andere beer aan kwam (zonder dat hij deze kon zien), oren gespitst. Wat een goede zintuigen!

Verder hebben we nog een aantal zeehonden gezien. Deze lagen op rotsen die door het eb droog waren komen te liggen. Dat zag er heel grappig uit, ze lagen op hun rug een beetje met hun staart heen en weer te zwiepen, koppie omhoog om te kijken wat er aan kwam.

Vanmiddag de weg naar Ucluelet afgereden langs het strand. 2 x gestopt om even over het strand te wandelen. In Ucluelet was niet echt veel te beleven. In de haven lag een oude vissersboot die nu in gebruik was als restaurant/cafe, daar hebben we op het dek koffie genuttigd met uitzicht over het haventje. In de haven zwom een zeehond rond en in de verte op een boomtak zat een zeearend, vlak bij de boom waar hij/zij een nest had (dit hebben we gezien omdat we er vlak langs zijn gewandeld).

Morgen weer terug naar de oostkust, we hebben nog geen einddoel. Dat zien we morgen wel.

Nog 1 dag op Vancouver Island, zondag weer terug naar het vasteland en maandag de camper inleveren ;-( Dan nog 2 dagen in Vancouver, waar het hopelijk weer rustig is want eergisteren schijnt het daar een zooitje te zijn geweest bij een ijshockey finale!!