Tortuguero

23 en 24 januari 2012

23 januari

Wat een lange en zweterige dag was het. Om 5 uur opgestaan en om 9:00 uur gaan slapen!  Vroeg opstaan heeft wel zijn voordelen want wat duurt een dag dan lang en wat  kan je dan veel doen op een dag! In dit geval waren we wel verplicht om vroeg op te staan vanwege de bus die ons om 6:00 uur kwam halen voor de transfer naar Tortuguero.  Our guide voor vandaag en morgen is Gisel die haar mondje wel goed roert….ze bleef praten!

De transfer heeft in totaal 9 uur geduurd…. om 15:00 uur waren we in Tortuguero Lodge waar we van de lunch konden genieten. Maar in die 9 uur hebben we van alles gezien.

Eerst rond 7:30 een stop voor (voor ons het 2e) ontbijt. Daar was ook een vlindertuin waar wij de meeste tijd hebben doorgebracht. Ze waren zeer fotogeniek de vlinders (kijk ff bij mijn albums). Deze stop duurde wat langer  dan gepland want ze waren vergeten nog 2 stellen op te halen in San Jose!! Wij vonden het al zo raar want een Nederlands stel dat bij ons in het vliegtuig zat zou ook vandaag naar Tortuguero gaan met dezelfde reisagent en we hadden ze vanochtend niet opgepikt in San Jose. Foutje bedankt !

Alle schaapjes waren op het droge dus we konden verder naar de plek waar we met de boot richting Tortuguero zouden gaan. Nog een korte tussenstop bij een bananenplantage langs de weg en het bananenveld in, waar Gisel weer kon gaan vertellen over de banana’s. Wist je dat, de bananenplant een kruid is?

Nog een stukje over de asfalt weg maar daarna ongeveer 40 minuten hobbel de bobbel over een verharde weg. Dat belooft wat voor straks met de huurauto 🙁 . Op de plek waar we op de boot moesten stappen waren we niet alleen!! Vol met bussen , touristen en koffers. We moesten goed op onze koffers letten werd ons verzekerd anders konden ze of op een andere lodge terechtkomen of weer terug gaan naar San Jose!  Het ging allemaal goed gelukkig.

In de boot zaten we aan de zonkant ….pufff wat een hitte. Het eerste stuk voeren we nog niet zo hard dus er was ook niet echt afkoeling van de wind. Dat was later gelukkig anders vroemmmmmm hard over het water. Heerlijk!!! En hoe hard we ook gingen, de ‘ capitan’  spotte desondanks een drietenige luiaard!! Hoe is het mogelijk dat ie dat ziet!  En dat was niet alles wat we aan wildlife hebben gezien….een baselisk hagedis, een leguaan, verschillende witte reigers, een osprey (roofvogel), heel veel zwarte gieren,  kingfishers en nog heel veel meer vogels. Hier in de tuin bij het hotel een prachtige rode tanager gespot.

Dit belooft wat voor morgen! Dan krijgen we ‘s ochtends een tocht door de mangrove (weer vroeg op! ), dan terug om te ontbijten en dan een wandeling van een uur door de jungle.

De lodge is prima. Simpele maar grote kamer. Hij ligt in een mooie tuin, er is een zwembad waar we na de lunch zijn gaan afkoelen! De geluiden die je hier hoort zijn geweldig! Echt oerwoud geluiden. Pura Vida!

24 januari

Vandaag 2 excursies gedaan en onze eigen excursie door de tuin van de lodge. Zoveel gezien!!! Vanochtend ging de wekker om 5:00 uur…oh nee toch niet ik had hem helemaal niet gezet…maar we waren gelukkig uit ons zelf al wakker geworden. Om een uurtje of 6 zaten we in de boot in een van de kanalen van Tortuguero om wildlife te spotten. En dat hebben we gezien! Veel vogels, apen, vleermuizen, grote leguanen (waarvan de normaal groene mannetje nu goudkleurig is om het vrouwtje te verleiden) en basilisken. Ook werden we getrakteerd op een tropisch buitje. Duurde gelukkig niet zo lang. De boot lag daarna helemaal vol met water dus we hadden toch natte voetjes.

Om een uurtje of 8 waren we weer terug in de lodge waar we konden ontbijten.

Om 11:00 uur stond de volgende excursie gepland een wandeling door de jungle, vlak bij het hotel. We kregen regenlaarzen aan, en die hadden we wel nodig ook, wat een modderboel!! De muggen vonden ons erg lekker hapjes en prikte mij zelfs door mijn muggenwerende kleding heen. Grrr ik heb alweer een paar muggenbulten te pakken!! Wim (alias Livingstone) was goed beschermd met zijn miniklamboe! Ik heb er ook 1 maar vond het nog niet echt nodig om die op te doen, in mijn gezicht ben ik trouwens ook niet gestoken.

Ook tijdens de wandeling veel gezien…apen, mini aardbeikikkers (2 cm groot), spinnen, en wat vogels.

Op de fotopagina kan je meekijken!!

Terug in de lodge eerst gedoucht…zweet, zweet en daarna op voor de lunch.

In de middag door de tuin van de lodge gewandeld, zoveel vogels!!! Ook deze kan je bewonderen bij de foto’s. Er kwam ook nog een familie spinaapjes voorbij geslingerd in de boomtoppen, waarvan een moeder met een kleintje op haar rug! Zo schattig.

Eerst liep ik nog met korte broek en hempje maar ik was weer een erg lekker hapje voor de insecten dus maar gauw weer mijn ‘livingstone’  outfit aangedaan!! Gisteren hadden we helemaal geen last van insecten maar ze zijn vandaag zeker wakker geworden na alle regen!

Morgen gaan we weer verkassen. Dan gaan we naar Cahuita , ook aan de Caribische kust, waar we 4 dagen verblijven.