Yes we’re in New York, New York, New York

9 t/m 11 oktober

New York is gaaf, maar wat is het vermoeiend een dag in the city that never sleeps. Ik zou best wel willen slapen maar het is pas 20:00 uur!!

De laatste dag in NY zit er al bijna op. We zitten nu in het restaurant van het hotel. Ik heb net mij zoete aardappelsoep op, Wim smikkelt nog van zijn Ceasar salade. De laptop heb ik er weer heel gezellig er bij gepakt wat er moet weer heel wat geschreven worden.

9 oktober de vlucht en eerste uurtjes in NYC

Na een heerlijke nachtrust in CitizenM op Schiphol was het een korte transfer te voet naar de vertrekhal. De incheckbalie ging net open, het ging allemaal lekker vlotjes. Op schiphol niets noemenswaardig gebeurd….vlieggggggg 9 uur later (iets later dan gepland) waren we weer in the US of A.

De crimineel met de zelfde achternaam als ik was waarschijnlijk weer op vrije voeten want ik mocht weer mee met een immigration officer. Wim mocht niet mee maar hij hoefde dit x niet lang te wachten, nog geen 5 minuten later waren we weer herenigd.

Op zoek naar de plek voor de hotel transfers. Dat was met een treintje naar P4 daar konden we bellen en de shuttle was on his way. Way?!? Hij was de way zeker lost want 35 minuten later was hij er pas. Het is een rit van 15 minuten!

Onderweg zag het er allemaal wat shabby uit. Veel politie. Een politiewagen met de zwaailichten aan, daarachter een auto met een lichaam half in en uit de auto 🙁 . Bijna bij het hotel aangekomen stond er een politieauto die de weg blokkeerde, we werden naar de achteringang gebracht.

Ingecheckt, gedoucht, koffers uitgepakt, van de 8e naar beneden om te vragen of ze naar de kluis wilden kijken die het niet deed, degene die gelijk zou komen was er na 15 minuten nog niet dus zijn we maar weg gegaan; NYC was waiting for us!

Het hotel ligt in Newark vlakbij een treinstation vanaf waar je een soort metro kan nemen, PATH genaamd. Voor $ 2,75 bracht deze ons in 20 minuten naar het WTC. Wauw we kwamen uit in een een supergaaf nieuw gebouw: de WTC transportation HUB. Amazing!

A

Eerst op zoek naar een eettentje want we hadden wel trek onze laatste maaltijd was een karige in het vliegtuig 6 uur eerder. Gevonden! Allebei een salade en lekker op zijn Amerikaans een koffie er bij. Ik was alweer vergeten dat je hier altijd zo mega veel eten krijgt! Bij een salade is dat ook niet zo heel erg.

Buiten gekomen was het al bijna donker. NY bij night. Gaaf! Terug naar het nieuwe WTC gebouw, het hoogste gebouw op het Noorderlijk halfrond. Erg gaaf! De reden waarom dit gebouw er nu staat is natuurlijk wel heel erg triest  🙁 .

Verder downtown gelopen om te kijken of we Lady Liberty zouden zien. Ja hoor daar stond ze in de verte met een arm de lucht in, fotograferen ging helaas voor geen meter. Er stond een straf windje en het lukte niet om de camera goed stil te houden.

Langs de waterkant terug naar de WTC hub, het WTC is wel een goed herkenningspunt verdwalen is er zo niet bij. Dat was wel genoeg voor een eerste verkenning van NY.

In het hotel nog een biertje gedronken aan de bar en een stuk van het tweede debat tussen de presidentskandidaten gezien. Het commentaar van de Amerikanen die keken was niet van de lucht, gelukkig geen Trump fans. That guy is a disaster!! Om zijn eigen stopwoord maar te gebruiken.

Zo de bedden maar eens gaat testen!

10 oktober dag 2 in NYC

Bedden zijn goedgekeurd. Zo’n eerste nachtje is altijd wel onrustig slapen en….dankzij de jetlag om 6 uur al wakker. Dan hebben we een lekkere lange dag om in NY door te brengen…..en dat hebben we gedaan.

Wat een heerlijke dag met prachtig weer. Zonnetje en zo’n 18 graden, wind wel wat fris.

Als eerste zijn we naar de one world observatory in het WTC gebouw geweest op de 100 – 102e verdieping. We hadden gelezen dat het wel heel druk kon zijn. Nog niet als je er om half 10 bent. Geen rij voor de kassa, geen rij voor de super snelle lift zoeffff daar waren we op de 102e verdieping. We krijgen eerst een korte film te zien over de bouw van het nieuwe gebouw het scherm ging omhoog en daar kregen we de eerste blik op NYC! Wat gaaf!!! Oké guys you can move on! Verplichte fotostop (ja verdienen doen ze er wel aan). Smile! De foto hebben we later wel gekocht :-).

Op de twee verdiepingen daaronder ligt het observatory. Je kan een heel rondje lopen langs vloer-plafond hoge ramen en genieten van een geweldig uitzicht op NYC en omgeving. Wat een gelukje dat het zo mooi weer was!

Inmiddels was het toch best wel druk en was het dringen voor een plekje voor de ramen. Na een vol rondje te hebben gemaakt hadden we wel genoeg van boven gezien, het werd tijd om er zelf door heen te gaan lopen

Volgend doel een tentje om een bakkie koffie te drinken met wat er bij. Dit doel hebben we pas 1,5 uur later bereikt.

Wat hebben we dan in de tussentijd gedaan? Langs de St Paul Cathedral aan de voet van het WTC. HET oudste gebouw op Manhattan dat wonder boven wonder de verschrikking van 9/11 heeft overleefd. Wel heel bizar was het kerkhofje rondom de kerk, grafzerken midden in de stad, omringd door spiksplinter nieuwe gebouwen.

Kijk, een AT&T voor een simkaartje. Check √ Dat is handig voor in de camper als we wat dan ook (bijv een campground) moeten vinden als we on our way zijn en we kunnen die bovendien ook nog als hotspot gebruiken, 3 Gig aan data lijkt ons wel genoeg!

He, de Brooklyn bridge is best wel dichtbij, daar hoeven we toch geen metro voor te pakken. Brooklyn bridge gevonden. Check √

Voordat we de wandeling aan wilden gaan samen met nog duizenden andere toeristen (druk!) toch maar eens dat koffietentje zien te vinden, dat zou toch wel moeten lukken in NYC. Na ongeveer 5 minuten vonden we een Starbucks op de hoek van een straat (waar ik dacht dat ze altijd gevestigd zijn, op de hoek, maar ik heb het hier nu ook anders gezien)

Het was inmiddels al lunchtijd dus bij de koffie een lekker warme panini genomen. Zo we konden er weer tegen. Het grote lopen (dat hebben we geweten de afgelopen twee dagen!) kon weer beginnen.

Stukje terug naar de brug en er overheen tot iets over de helft. Wat een fantastisch stalen bouwwerk! Wat we eigenlijk wilden doen is met de metro naar Brooklyn en vanaf die kant de brug over vanwege het uitzicht op Manhattan. Maar dat hadden wij ook toen we terugliepen, en je kan natuurlijk ook gewoon stilstaan en achterom kijken 🙂 . Check √

Volgende op het programma de ferry naar Staten Island. Ook dit al lopend gedaan.
We liepen, niet bewust, richting de 9/11 memorial. Dat was wel indrukwekkend!! Waar de twee torens hebben gestaan zijn de memorials met de namen van de slachtoffers. Wat ik dan niet begrijp is de mensen die daar al lachend een selfie maken!! Wat is er te lachen?!?!

Verder gelopen richting de Hudson. Langs de Hudson is een mooi wandel/fietspad aangelegd waar je in alle rust naar de ferry kan lopen. Nou ja rust het is wel een af en aan vliegen van helikopters voor een toeristisch vluchtje boven NY. Ook militaire helikopters, in het water de coastguard met voorop een groot machinegeweer. Ik schoot een foto gelukkig schoot hij niet terug 🙂

In de ferry terminal aangekomen was het al druk en wat een hitte OMG! Gelukkig hoefden we niet zo lang te wachten. Het ging allemaal vlotjes, voordat we het wisten voer de ferry al weg. Helaas stond de zon recht in onze knar dus de Lady zagen we niet zo goed…maar we moesten natuurlijk ook weer terug en dat was een bijna nieuwe ferry met een buitendek. Zon in de rug en fotograferen maar! Check √

Final destination voor vandaag het restaurant Malatesta waar ze de heerlijkste huisgemaakt gnocchi’s  zouden serveren, volgens ons NY reisgidsje (ooit 2 jaar gelden voor 1 euro bij de AC-tion gekocht!). Het zou ook betaalbaar zijn.
Het eerste klopte (lekker!!!) het tweede niet. $ 100 voor 2 personen vonden we nou niet echt heel goedkoop.

Terug waren we een beetje van het Pathje. Er zijn verschillende PATH lijnen we moesten nu  eerst met een andere lijn en na 3 haltes overstappen op de PATH naar Newark. Ja, dan moet je wel in het juiste treintje stappen! Een halte verkeerd wat op zich niet zo erg was, dan maar een extra overstap. Maar dan moet je ook nog weten dat als je wilt overstappen je aan de goede kant van de trein moet uitstappen en ook niet door de poortjes het perron moet verlaten want dan moet je om er weer op te komen je metrokaart er ook weer doorheen. Tjing, tjing, weer $ 2,75. Grrrrr!!!

Dat gebeurt ons niet nog een keer!!

Aantal gelopen km’s vandaag 16!  Check √

11 oktober 3e en laatste dag in NYC

Gisteravond alles tikken is niet meer gelukt :-). Vandaag (12/10) hebben we de tijd in de ochtend tot 10.45, we moeten om 12 uur op het vliegveld zijn voor de pick-up naar het camperverhuur bedrijf.

Ik begin dit verslag met het aantal gelopen km’s. Nieuw record 16,5 km! Check √ Da’s niet heel veel meer dan gisteren maar het voelde als 2x zo veel. Vooral Wim had erg last van zijn voeten en benen. Hij is het ook niet meer gewend om zoveel te wandelen. Afgelopen maanden heeft hij last van hielspoor gehad dus weinig gewandeld. Van de hielspoor heeft hij nu trouwens helemaal geen last gehad!

Normaal wandelen we graag door de natuur maar door de concrete jungle van New York is het ook fantastisch. Wat een stad!

Wat kunnen we voor vandaag allemaal afvinken.

Empire State Building. Check √ Niet er in geweest. Toen we er voor stonden hadden we het niet eens in de gaten, je moet ook zo’n eind omhoog kijken en de gebouwen staan dicht op elkaar. We waren al 1 blok verder, ik keek om. He daar is ie!

Grand Central Station. Check √ Wat een super gaaf gebouw!!!

Time Square. Check √ Wat een gekkenhuis. Zoveel lichtjes, reclames, mensen, auto’s.!!

Central Park. Check √ Een oase van rust na het gekkenhuis daarvoor. Alhoewel hier ook veel mensen zijn, Aan het fietsen, aan het hardlopen, toeristen die zich met paard en wagen later vervoeren, aan het relaxen genieten van het herfstzonnetje. Wij ook even op een bankje gezeten, om  onze voeten  (vooral die van Wim) tot rust te laten komen.

Daar gingen we weer. Lopend naar de metro die ons met een overstap (ja we weten nu hoe het werkt!) naar Chelsea bracht. Daar gingen we naar de High Line. Een stadspark gebouwd op een oude spoortrack.
Onze pathfinders skills zijn niet zo heel goed in deze grote stad. Als je de metro uit stapt heb je het geen idee waar je bent. Ja, je ziet in welke straat je staat en welke deze kruist maar dan?!?! Als je dan ook geen herkenningspunt hebt. Gelukkig konden we met het appje Mapsme (hetzij met een korte omweg) ons pad weer vinden.  Check √ gevonden.

Inmiddels was het al 15:00 en we hadden nog niet geluncht. Dat hebben we dubbel en dik ingehaald met een heerlijke kip- en vegaburger met de lekkerste huisgemaakt frietjes!! Jammie! Het vulde ook goed. Daar konden we wel weer een aantal km’s op vooruit. Nu Wim’s voeten nog 🙁

Wat konden we nu nog gaan zien? Chinatown en Little Italy leek ons nog wel leuk.
Onze metrocard met wat $ opgewaardeerd en daar gingen we weer nu helemaal bekend met de metrolijnen en overstapmomenten 🙂

Toen we de metro uit stapten had ik geluk, een duif scheet net niet op mijn camera maar op mijn tas precies in het vakje (die een klein stukje open stond) waar de kaart van de hotelkamer in zat. Bah! 🙁  Wel erg grappig natuurlijk!

China Town vonden we wat tegenvallen. Little Italy erg leuk! Oude stenen gebouwen met prachtige gevels, vol met ijzeren brandtrappen. Dat vind ik echt geweldig!
Gezellige restaurantjes.

Toen ik op de kaart ging kijken waar we precies liepen zag ik dat we een deel van een stadswandeling uit het AC-tion reisgidsje deden. We liepen zo lekker dus die maar helemaal afgemaakt tot aan Washington Square. Laatste stukje door SoHo met gebouwen met prachtige stalen elementen.

Omdat we toch niet vermoeid waren, liepen we eerst naar de verkeerde metrolijn (sorry!)

De laatste keer door de prachtige WTC transportation HUB. De metrokaart nog met 1,50 opgewaardeerd om het laatste PATH-ritje te kunnen doen. Tja dan moet je wel de pincode van je creditcard goed intikken 🙁 Ik drukte wel op cancel maar ik vrees dat mijn kaart nu geblokkeerd is…heb het ook meer dan 3 x niet goed gedaan…dit met dank aan een hypo 🙁 Al dat gewandel ook!!

In Newark nog de laatste 900 meter terug naar het hotel. Yes we made it!!